Dezer
dagen zijn de Opera-dagen in Rotterdam. In alle theaters en ook bij mensen
thuis wordt opera gezongen. Maar niet alleen in veilige ommuurde omgevingen
wordt uit volle borst opera gezongen.
Ook in de buitenlucht.
Nu ben ik
niet echt een liefhebber van opera. Sterker nog: wanneer ik een sopraan, alt of
tenor op mijn radio hoor, draai ik die hoogstpersoonlijk de nek om. Ik kan gewoon
niet tegen dat geluid. Vooral niet tegen het sopranengeluid. De sopraan gaat zingen,
mijn hoofdpijn komt op en een gematigde agressiviteit begint op te borrelen.
Desondanks
oriënteer ik me tòch op dat evenement. Wie weet zit er nog iets leuks bij. De
voorstelling ‘The Big Easy’ lijkt me wel wat. Volgens de info heeft dat weinig
te maken met opera. Meer met jazz.
The Big
Easy is een voorstelling van het theatercollectief ‘Tijdelijke Samenscholing.
De leden van dat collectief, vooral muzikanten, waren de hele maand oktober
2014 in New Orleans, de geboortestad van de jazz. Tien jaar geleden al weer, werd
die stad gedeeltelijk verwoest door de orkaan Katrina.
New
Orleans was, voordat de orkaan Katrina daar raasde, de grootste muziekstad uit
de recente historie. En wat betekent die traditie, wanneer zij onder druk
komt te staan, na een ramp als de orkaan Katrina?
De leden van het collectief gingen op zoek naar de oorsprong van de jazz en de verbindingen met hedendaagse muzikale stromingen. Met jamsessies, ontmoetingen met muzikanten, het bijwonen van muzikale rituelen en ontmoetingen met inwoners van New Orleans. Met deze muzikale reis als basis gaat het collectief in ‘The Big Easy’ in op de sociaal-politieke geschiedenis van het zuidelijke deel van de Verenigde Staten. The Big Easy is een voorstelling en een jazzconcert ineen.
De leden van het collectief gingen op zoek naar de oorsprong van de jazz en de verbindingen met hedendaagse muzikale stromingen. Met jamsessies, ontmoetingen met muzikanten, het bijwonen van muzikale rituelen en ontmoetingen met inwoners van New Orleans. Met deze muzikale reis als basis gaat het collectief in ‘The Big Easy’ in op de sociaal-politieke geschiedenis van het zuidelijke deel van de Verenigde Staten. The Big Easy is een voorstelling en een jazzconcert ineen.
De organisatie van de Operadagen heeft bedacht om ‘The Big Easy’, ’s
avonds tussen acht en tien uur te laten spelen onder de oprit van de Van Brienenoordbrug in Zuid.
Waarschijnlijk vanuit de gedachte dat in New Orleans veel mensen leven onder bruggen.
Daar werd dus ook veel gezongen, gemusiceerd.
Ik ben heel benieuwd naar
die voorstelling. Mijn vrouw ook trouwens. We gaan met de bus, speciaal voor
bezoekers van deze voorstelling. Van de Rotterdamse Schouwburg naar de speelplek
onder de brug.
Mijn vrouw en ik hebben
ons opgegeven om vòòr de voorstelling daar een hapje te eten. Lekker makkelijk,
toch, voor de tweede Pinksterdag. We
kregen een overheerlijke Surinaamse maaltijd. Kippenpoot, nassi, groenten en
een pindasausje. Heerlijk. Zonder meer. Alleen wèl een beetje duur: vijftien
euro voor zo’n klein pestbordje eten. Mijn vrouw vond dat ik eens een keertje moest
ophouden met dat krenterige gedrein.
Het collectief bestaat uit
twee vertellers, drie muzikanten en een zanger. Ze vertellen, zingen en musiceren
over de roots van de jazz. Vier leden van het collectief zijn blank; twee van
hen hebben een kleurtje. De act is prima: uitstekende zanger, geweldige
muzikanten; ze doen het fantastisch. ’t Is erg jazzy. Klopt. Dat is ook aangekondigd.
Met een klein beetje méér New Orleans: boogy woogie, ragtime, cajun of blues erbij,
krijgt de voorstelling net iets meer ‘schwung’. Wat ik vooral mis in deze
voorstelling is de kracht en het gevoel, dat zwarte zangers en zwarte musici brengen.
Zij zijn die muziek.
In de bus terug klinkt heel
toepasselijk het geluid van de in 1948 overleden blueszanger Leadbelly. Wij
luisteren naar ‘In New Orleans’, een nummer dat Leadbelly ook schrééf. In 1964 vernoemden
The Animals dat nummer ‘House of the Rising sun’. Het werd een wereldhit.
You Tube: Leadbelly;
In New Orleans American Folk & Blues Anthology
The Big Easy: Laatste
voorstelling in Rotterdam: donderdag 28 mei 2015
Voorstelling
wordt ook gespeeld op Oerol
Geen opmerkingen:
Een reactie posten