zaterdag 4 juli 2015

FOTO-ALBUM

Die avond stap ik na het eten naar de voorraadkast, waar ook onze verzameling fotoalbums ligt. Ik pak er zo maar een uit. Het interesseert me niet echt welk album. Toevallig pak ik het album met de foto’s van de jaren 1988 tot en met 1993.

Freddie en Rudie, onze zonen en hun geliefde vriendinnen, Ineke en Sam zijn deze zondag bij ons blijven eten, ter gelegenheid van Vaderdag. Ik heb, zoals gewoonlijk op Vaderdag gekookt. Goulash. Doe ik elk jaar.  Voor de zesendertigste maal nu alweer. Zo lang ben ik alweer vader ….
  
De jongens doen de afwas . Fijne knullen. Eerst de vettige borden en pannen met heet water afspoelen en dan afwassen. Vanaf hun vijfde jaar moesten ze dat al van me doen. Daar is toch niks mis mee!? Jong geleerd is oud gedaan! Daar kregen ze destijds pluspunten voor van mij. Die konden ze weer bij mij inleveren. Voor geld. Tien punten, één gulden. Gingen ze meestal gelijk ijs of ander snoep voor kopen. Geef ze eens ongelijk! Trouwens dat afwassen ging en gaat  nog wel gewoon in een teiltje met water, sop en  dan flink boenen met zo’n borsteltje.
Van een afwasmachine moesten we niks hebben. De jongens ook niet. Afwassen vond en vind ik nog steeds een leuke sociale activiteit. Ondertussen een beetje babbelen, zwetsen of dom ouwehoeren, soms een stevige woordenwisseling. Prima. Een afwasmachine is leuk voor een weeshuis of een bejaardenhuis. Voor ons gezin vond en vind ik zo’n ding een overbodige luxe.

Terwijl ik al neuzend in het vakantiealbum een beetje zit te grinniken, staan de dames op het balkon gezellig een sigaretje te roken. Ons balkonnetje is qua ruimte eigenlijk maar geschikt voor twee mensen. Maar zo, met zijn  drieën bij elkaar,  inhaleer je toch ook iets van de rook van een ander zijn sigaret. Bijzonder! Sociaal ook. Ja toch? Niet dan?  
Wat zullen Ineke en Sam straks genieten van de foto’s van hun lieve mannetjes, Dan zie ze hun ‘boys’ als tieners met elkaar ravotten in hun onbekommerde tienerjaren. Ik zit nu al te genieten.

Zo waren we in Bretagne waar Freddie, op duizelingwekkende hoogte, ontspannen op een menhir lijkt te liggen. Rudie, zit ogenschijnlijk relaxed, met zijn armen gespreid, onder een, op een muur gebeeldhouwde, reuze-hagedis.

In het Parc Obelix, iets ten noorden van Parijs, durfde  zowaar ook paps (ik dus) met zijn zonen de achtbaan in … volgens Freddie en Rudie stelde dat achtbaantje ‘geen reet’ voor  … veelste traag, veelste laag …

Tijdens onze theatervakantie in het Franse dorpje Charme stond Rudie voor het eerst op de Bühne. Hij deed een kostelijke ‘Michael Jackson act’: Beat it.
Carole vermaakte zich kostelijk met de tango-lessen. Vooral de tangodocent vond ze top. Hij was een homo. Alle stereotype homobeweginkjes gebruikte hij in zijn lessen. Als hij in een tango zijn kont naar achteren zwiepte, uitte hij het wulpse kreetje: ‘Oeps!’  Dat was voor haar genieten!!
Ik deed een straattheater - act. Als doorgedraaide politieagent maakte ik het centrum van Charme onveilig. Op totaal onlogische wijze ging ik daar het verkeer staan ontregelen (groen werd ‘stop’ en rood: ‘rij). Ik slingerde brave, argeloze voorbijgangers op de bon of deed ze de handboeien om. Leuk om te doen. Sommige inwoners van Charme konden de act niet zo waarderen. Maar ik heb het overleefd.
Freddie vond het daar allemaal maar niks… die ging liever foebele …  al was het in zijn eentje. De volgende vakantie was meer spekkie naar Freddie zijn bekkie.

Op de fiets hard sjezen langs de Loire. Rudie kon er trouwens ook wat van. Met duizelingwekkende snelheid lieten die twee zich van de bergen vallen. Paps was veel voorzichtiger, die kneep vaak zijn billen bij elkaar en in zijn remmen, eigenlijk veel te veel want na elke rit moesten zijn remblokjes vervangen worden.

Het eerste familie-Mastwijk weekend viel ook in de periode 1988-1993.  Rudie doet daar zijn eerste act met gitaar op een heus podium. Alleen …. de gitaar is nep … hij deed wel weer een nummer van zijn idool: Michael Jackson.

Ineke en Sam blijken toch minder interesse te hebben in die fotootjes, dan ik dacht. Ineke  gaat al snel zitten bladeren in een oude Opzij. Sam gaat zitten gamen en  in de werkkamer komen Rudie en Freddie niet meer bij van het lachen, om van die ‘bloopers’ op You Tube. Carole geeft de planten water. Het was een warme dag. De planten hebben dorst.

En ik … ik zie mezelf, een beetje sneu, zitten grinniken, boven dat fotoalbum dat op mijn schoot ligt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten