woensdag 3 juli 2019

YARDEN


Ik dacht dat ik het goed geregeld had, alles betaald had en alleen maar hoefde af te wachten tot ik dood neerviel en vervolgens een ander laten bellen naar Yarden, mijn uitvaartonderneming…… en ik had dus geen kosten verder. Maar zo gaat het dus niet.
Yarden zit in financiële moeilijkheden (geld niet goed belegd) en kan mijn uitvaart en die van vele, vele anderen niet regelen zoals ze dat in de verzekeringspolissen beloofd hebben.  Schandalig!
Zo zou ik (dood) thuis opgehaald worden; ze zouden de uitvaart leiden; er zouden dragers komen voor de kist; ze zouden me opbaren (voor de kijkdagen) en ze maken maximaal 50 rouwbrieven klaar (plus postzegels) en ik wordt per rouwwagen van huis naar de begraafplaats of in mijn geval crematorium vervoerd. Ook wordt er gezorgd voor één volgauto…..de aula van het crematorium of de begraafplaats mag gebruikt worden en in overleg wordt er een muziekje verzorgd. Natuurlijk zal er ook koffie en koek zijn in de koffiekamer (indien aanwezig). Verder wordt nog een uittreksel uit het register van overlijden geleverd.
Dit hele pakket kost Yarden anno nu laten we zeggen 3500 euro. Mijn polis bij hun heeft een waarde van 3200 euro dus wat moet er nu gebeuren als ik vandaag de dag dood zou gaan: 300 euro bij lappen. Dat is een fikse streep door mijn rekening want bijna veertig jaar lang denk ik niets meer aan de dood te hoeven betalen. Nu is het 300 euro en over zo’n 10 jaar , als ik werkelijk wel eens dood zou kunnen gaan zal dat zelf te betalen bedrag wel meer dan verdubbeld zijn ….. reken dus maar op 700 euro erbij lappen. Voor de zekerheid zal ik 1000 euro bij sparen; dat moet toch wel voldoende zijn.
Overigens vertelt Yarden wel dat je ook een minder duur pakket kan uitkiezen zodat ik bijvoorbeeld precies op de 3200 euro uitkom of misschien nog wel minder. Nog een mogelijkheid is: het geld van mijn polis van 3200 terug te vragen en daarmee een andere uitvaartverzekering te sluiten; de afkoopwaarde bedraagt 1832,= euro….mijn polis wordt zo zowat gehalveerd, dus afkopen lijkt me niet zo handig.
 Hoe ik aan Yarden gekomen ben is ook een apart verhaal. Ik was nog heel jong, twintig of zo en ik had nog nooit gedacht aan mijn dood laat staan aan mijn uitvaart…..toen sprak ik op een keer mijn  ex-schoonvader  (inmiddels al decennia geleden overleden) …… hij was een groot pleitbezorger van de crematie. Hij was lid van de Algemene Vereniging Voor Lijkverbranding (AVVL). Hij wil na zijn dood de grond niet vervuilen met zijn lichaam want hij zou zich laten cremeren ….een voor die tijd (1970) milieuvriendelijke wijze om van het dode lichaam af te komen. Hij raadde mij en zijn dochter (mijn inmiddels ex-vrouw)dus ook hartstochtelijk aan om lid te worden van de AVVL en…..wij werden lid van die club, die jaren later van naam en organisatievorm veranderde en Yarden ging heten. Zo’n tien jaar lang hebben mijn ex-vrouw en ik trouw de noodzakelijke premies betaald. Tot zo ongeveer begin tachtiger jaren. Toen dachten we klaar te zijn met betalen voor de dood. Maar niet heus dus.  Schande.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten