maandag 22 juli 2019

EXECUTEUR-TESTAMENTAIR


Ik ben dezer dagen nogal met mijn dood bezig. Eerst was daar de uitvaartorganisatie Yarden die me deed schrikken van het te lage bedrag dat er bij hun gereserveerd was voor mijn crematieplechtigheid en nu ben ik het zelf die op zoek gaat naar een notaris om iets definitief regelen rondom: ‘Executeur-testamentair’. Oftewel een testament maken en daarin degene of degenen benoemen die alles rondom mijn crematieplechtigheid regelen.  Ik heb al twee mensen gevonden die dat willen doen, nu nog een notaris vinden, die dat netjes op wil schrijven. Tijdens een wandeling in de buurt ontwaarde ik een notariskantoor: notaris Koenderse het was op nog geen 5 minuten van mijn huis. Alleen, helaas, na drie keer bellen wordt nog niet opengedaan. Na enig speurwerk op het web vind ik zijn telefoonnummer en krijg Koenderse al spoedig aan de lijn. Hij blijkt verhuisd naar de Heemraadsingel. Hij vertelt me ook nog waarom hij naar de Heemraadsingel verhuisd is. Zijn notarispraktijk zou onverkoopbaar zijn in een omgeving als Prinsenland en hij moet zijn praktijk binnenkort echt gaan verkopen. De Heemraadsingel is een veel beter verkoopbare ruimte dat begrijpt een klein kind nog wel. Deze Koenderse is bijzonder servicegericht: hij gaat voor mij zitten uitzoeken of er nog geschikte notarissen in de buurt van Prinsenland zitten. Drie adressen gaf hij mij en de eerste de beste: Notariskantoor Dozink  is gelijk raak. Een vriendelijke dame (een assistente) aan de lijn, die mij uitgebreid van de noodzakelijke informatie voorziet……en wat het gaat kosten: ruim vierhonderd euro. Dat is geen kattenpies.  
Het kantoor is in de Christiaan Leendert Pietersestraat nummer 56. Ik heb nog nooit van die straat gehoord maar de secretaresse weet me te vertellen dat het op 10 minuten lopen van mijn huis is. Ze vertelt me precies hoe ik moet lopen  maar dat wil nog niet zeggen dat ik het ook precies weet. Ik moet altijd even eerst een verkennend wandelingetje maken naar de plaats waar ik moet zijn (als het op een onbekende plek in Rotterdam is tenminste); ik maak geen verkennend wandelingetje als ik ergens in Twente moet zijn: bijvoorbeeld in Enschede. Wat ik dan doe is een dag eerder weggaan en toch dat verkennende wandelingetje maken alleen dus een dag eerder en niet zoals bij de notaris een week eerder als ik tenminste over een week ga.
Ik heb dus ook al twee personen gevonden die mijn executeur testamentair willen zijn. Een zoon van me en een broer van me. Ze moeten alleen nog officieel worden gevraagd. Schriftelijk. Op papier.
Die broer die ik gevraagd heb is mijn oudste broer.
Die zoon, die executeur testamentair wil zijn is mijn oudste zoon. Ik had ook mijn jongste zoon wel kunnen vragen maar dan had ik van te voren geweten dat ik nul op het rekest zou krijgen want mijn jongste zoon wil niks meer met me te maken hebben. Waarom? Ik zou niet weten waarom.  Maar ik heb geen zin om daar nog veel woorden aan vuil te maken…..met mijn oudste zoon heb ik in ieder geval een prima relatie….hij komt nog regelmatig bij me langs, we eten dan meestal samen en hij helpt mij, de ex-boekhouder, met mijn boekhouding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten