vrijdag 2 augustus 2019

BOODSCHAPPEN


Op vrijdag doen mijn vriendin en ik altijd boodschappen. Dat is niet het enige wat we doen want zij begint elke vrijdag met de slankelijnclub en ik begin die dag met sporten op de sportschool. Toevallig zijn de slankelijnclub en de sportschool in hetzelfde gebouw. De slankelijnclub is op de begane grond en de sportschool op de eerste etage. We zijn precies dezelfde tijd bezig namelijk van half tien tot half elf. Als ik klaar ben neem ik altijd een lekker koude beker limonade voor mijn vriendin mee. Dat krijg je als je  vertrekt uit de sportschool. Ik heb dan zelf al een beker gedronken en dan neem ik er nog een mee  mijn vriendin. Die altijd euforisch is over het smakelijke zoete koude drankje. Daarna gaan we even ieder ons weegs, ik naar mijn huis en zij naar haar huis, bedoel ik, want we hebben de vaste afspraak om om één uur samen de boodschappen te gaan doen eerst voor mijn vriendin en daarna voor mij.
Wanneer we boodschappen gaan doen gaan we altijd naar de Jumbo. Dat is namelijk de dichtstbijzijnde en  redelijkst betaalbare winkel. Albert Heijn is ook redelijk in de buurt maar dat is zo’n waardeloze zaak: de schappen zijn vaak leeg, terwijl je toch altijd in de weg gelopen wordt door vakkenvullers en bovendien de paden tussen de schappen zijn zo benauwd smal en daarbij komt ook nog dat het er erg druk is: veel mensen met rollators soms ook scootmobiles. Je krijgt er erge hoofdpijn van als je alleen maar een keertje door die winkel heen probeert te wandelen. Jumbo daarentegen heeft zeer brede paden  en doorgaans goed gevulde schappen. Dat hebben ze goed gedaan van de Jumbo: iets meer dan een jaar geleden hebben ze die winkel uitgebreid en gerenoveerd. De enige kritiek die ik op de Jumbo heb is dat de groente en het fruit af en toe wat onder de maat is:  beschimmeld fruit! Jumbo is voor mij en mijn vriendin desondanks de beste zaak. We zouden ook nog naar LIDL kunnen gaan of Dirk van de Broek maar die zijn voor ons alle twee te ver om met een boodschappenkarretje aan te lopen. Van mijn huis naar de Jumbo is het zeven minuten lopen en van mijn vriendin d’r huis naar de Jumbo vijf minuten. 
Tussen de slankelijnclub en het boodschappen doen maakt  mijn vriendin heel toepasselijk, een boodschappenlijstje, waar niet zo veel op staat omdat ze niet zo veel nodig heeft want ze kookt nooit zelf. Dus vlees, groenten en aardappelen en ook kruiden enzo heeft zij allemaal niet nodig. Wel koopt ze fruit bij de Jumbo want ze zorgt wel voor lekkere toetjes nadat wede  bij de slager gekochte maaltijden genuttigd hebben.
Ik heb zelf ook een boodschappenbriefje gemaakt in de tijd tussen de sportschool en één uur. Ik koop op die vrijdag alleen ‘zware’ dingen als flessen limonade, pakken melk en yoghurt, een sixpac bier, sinaasappelsap, een  tros bananen en een kilo appelen. Een enkele keer wil ook wel eens een zuiveltoetje meenemen of een lekker koekje. Maar meestal is het alleen zwaar. De rest van de boodschappen(groenten en zo) ga ik op zaterdag halen. Alleen…. zonder mijn vriendin.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten