maandag 25 december 2017

TWEE TOETJES

Kerstmis 2017 is aan de gang. Ik heb wat te eten kunnen maken en wat te drinken kunnen kopen. Er schijnen zat mensen te zijn die dat niet kunnen doen. In Nederland niet en zeker in verre  buitenlanden niet. Nou is het niet zo bijzonder wat ik eet met Kerst. Ik ga pompoensoep maken of beter gezegd ik heb het al klaargemaakt. Samen met mijn vriendin. Zij houdt helemaal niet van koken maar ze is me hierbij kranig van dienst geweest. Ik hoef het eigenlijk allemaal hier niet op te schrijven want je kan het net zo goed googlen maar ik schrijf het toch maar op wat je zoal nodig hebt voor pompoensoep.
Je begint met twee peervormige pompoenen (gewone ronde mag ook, hoor) een ui en een knoflook van hun schil te ontdoen en samen met lente-uitjes en een Spaans pepertje in kleine stukjes te snijden. Dan ga je spekjes samen met stukjes varkensvlees bakken en vervolgens daar de stukjes ui, knoflooksnippers peperringetjes aan toevoegen.
Dan twee liter kippenbouillon erbij en daaraan de stukjes pompoen toevoegen en aan de kook brengen. Tenslotte doe je spaghetti bij de soep en kook de spaghetti mee tot ze beetgaar is. Breng de soep op smaak met zout en peper en roer slagroom en ringetjes lente ui erdoor. Strooi als laatste de bieslook over de soep.
Voor wie denkt: dit is retelekker, dit wil ik ook eten, die moet kijken op google bij: ‘Caribische pompoensoep’.
Voor dat je er aan begint: neem een heel grote pan; de mijne was bijna te klein.
Als toetje had ik allereerst bedacht: stoofperen. Ook hier geldt: weer is het allemaal te vinden op Google.
Hierboven schreef ik het al mijn vriendin heeft een broertje dood aan koken maar aan deze kerstmaaltijd heeft zij haar onvoorwaardelijke medewerking gegeven: ze heeft maar liefst een kilo Giesser Wildeman met een dunschiller dun geschild  en de Wildemannen in vieren gedeeld en de klokhuisjes er uit gesneden.
Dat was toch mooi het meeste werk voor de stoofperen. Er moest vervolgens nog bessensap, suiker, kruidnagels en laurierblaadjes aan toegevoegd worden alvorens het mengsel op het vuur gezet kon worden. Stoofperen moet je een uur lang koken en dan worden ze zo lekker als ze bij ons geworden zijn. Ook dit recept van stoofperen is makkelijk te vinden op google. Zoek naar ‘Stoofperen’
Kerstmis zou kerstmis niet zijn als we niet bedacht hadden dat we, lekker decadent, twee soorten toetjes zouden nemen. Het tweede toetje is de stragiatella-variant van Cornetto. Cornetto is te koop in elke supermarkt voor niet al te veel geld.

In feite hoort dit onder het hoofdstuk ‘overeten’ en ook al wordt al te makkelijk gezegd: ‘het is toch maar eens per jaar’ blijft het iets te maken hebben met ‘geen rekening houden met de ander’ die het minder heeft dan jij. Want als je je werkelijk realiseert dat er anderen zijn die het minder hebben dan jij, dan eet je geen twee toetjes maar dan doneer je bijvoorbeeld aan een goed doel, waar zij die het minder hebben,  profijt van hebben. Of je nodigt eens keertje iemand aan je kerstdis uit om samen met jou al dat lekkers te eten. Dit alles onder het bekende motto: ‘gedeelde smart is halve smart’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten