vrijdag 15 december 2017

VRIJDAG

Het is weer een vrijdag zoals alle vrijdagen. Saai en vervelend. De wekker gaat om half acht, ik blijf nog een kwartiertje liggen voor ik op sta en dan komt dat moment dat ik er werkelijk uitga. Uit bed dus. Ik douche nooit op vrijdag omdat ik op donderdag en vrijdagnacht toch nooit vies word. Gelijk als ik uit bed ben ga ik me aankleden. Mijn t-shirt, mijn onderbroek mijn sportbroek en mijn warme groene tui. Mijn sokken doe ik nog niet aan omdat ik mijn tenen nog moet insmeren met een middeltje tegen schimmelnagel. Ik heb zo’n maand of twee geleden twee enorme schimmelnagel laten weghalen en, zo zei de pedicure, ‘om te voorkomen dat die schimmel weer terugkomt moet je twee keer per dag je nagels insmeren met die lak die ik je nu mee geef. Elke dag twee keer want anders…..’’ja, ja’ zei ik: ‘Nu weet ik het wel.’
Die lak staat in de badkamer dus ga ik daar naar toe en neem gelijk mijn kousen en sloffen mee. Het is in feite zo gebeurd. Werkje van niks. Nu ik toch bij de  wasbak sta, ga ik gelijk mijn haar nat maken. Als ik mijn haar laat zitten zoals ik uit bed stap, ben ik net een vogelverschrikker. Maar als ik het onder kraan gehouden heb en het naar achteren heb gekamd loop ik er weer netjes bij.
Omdat ik last heb van mijn urinewegen moet ik ook daar tegen iets doen. Twee pilletjes moet ik slikken om te voorkomen dat ik drie of meer keer per dag in mijn broek plas.  Verder heeft de dokter me gezegd dat ik tekort heb aan vitamine B: ‘Slik maar dagelijks twee van die D-pillen en doe dat maar nadat je je haar gekamd heb.’ Volgens mijn heeft hij daar niks mee te maken maar ja … ik laat het maar zo.
Dan wordt het tijd voor mijn ontbijt. Ik eet elke ochtend  een soort pap, noem het maar muesli . Er zit geprakte banaan, haver, rozijnen, olienoten in, en dat wordt overgoten met halfvolle yoghurt en door elkaar geroerd. Het lijkt niet te vreten maar het is heerlijk. Ik maak het papje klaar voor ik naar bed ga, donderdagavond heb ik dit papje dus gemaakt, op een bord, en als het klaar is dek ik het af met een ander bord. Meestal maak ik iets te veel klaar om in één keer op te eten.. Wat ik dan doe is het eerst voor de helft of iets meer opeten en de rest bewaren voor later op de ochtend.
De eerste en tevens laatste buitenshuisaktiviteit op deze saaie vrijdag is naar de sportschoolgaan.
Ik neem alleen een grote gele handdoek in een paarse tas mee. Ik sport in mijn sportbroek, sportschoenen en het shirtje dat ik thuis al aan had gedaan. Tegenwoordig vind ik de sportschool niks meer. Een verplicht nummer. Ik ga alleen maar om mijn kapotte schouder een beetje in beweging te houden. De sportschool is gelukkig dichtbij mijn huis. Nog geen tien minuten lopen. Ik weet niet hoe al die apparaten heten maar ik zal proberen uit te leggen wat ik op die sportschool doe: 10 minuten roeien; met mijn benen 20 kilo wegdrukken (3x15x);met mijn  schouders 20 kilo wegdrukken (eerst links (3x10x) dan rechts (3x10x); zenuwslopende armoefeningen met een gewicht van twee kilo (100x); met mijn armen een gewicht van 20 kilo naar beneden trekken (3 x 15x). Zittend met mijn rug 20 kilo naar voren trekken (3 x15x).Liesoefeningen 45 kilo (6x 15). Armoefening aan een soort web 20 kilo (3x 15 )links; 20 kilo rechts (3 x 15); buikspieroefening met bal (3x 15) en tot slot tien minuten fietsen op de handfiets. Klaar. Godzijdank.

Warme trui aan. Beetje koel drinken aan de bar. Heerlijk: grapefruitsap. Neem ook een bekertje mee voor mijn vriendin die beneden op mij wacht. Ze is ook in hetzelfde gebouw als dat van de sportschool naar de slanke lijnclub geweest en deze week driekwart kilo afgevallen. Ik wou dat ik eens driekwartkilo aankwam. Samen sjokken we naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten