vrijdag 22 december 2017

PRETTIGE DAGEN

Prettige Dagen zijn altijd Prettige Dagen. Prettige Dagen  worden je toegewenst. Dus waarom alleen Prettige Dagen toewensen als het Kerstmis en Nieuwjaar wordt? Natuurlijk gebeurt dat omdat dat dat de gewoonte is…. En omdat er dan grote kans is op rottige omstandigheden: kou, sneeuw, gladheid, mist, laaghangende bewolking, veel en ongewenst bezoek of juist helemaal geen bezoek, te veel eten, te veel drinken en eigenlijk wordt gewoon tegen iedereen gezegd: ‘Ondanks alles: Prettige dagen’
Veel hartelijker kan de Prettige Dagen-wens opklinken zo rond de Paasdagen; alles in de natuur is dan weer wat levendiger aan het worden, het is fijn om alleen of met meerderen gezellig buiten te zijn. Het eten hoeft dan niet zo copieus te zijn als met de Kerstdagen. De nadruk ligt bij Prettige Paasdagen veel meer op zoetigheid: de chocolade paashaas, de chocolade-eieren  (maar vergeet ook niet de geschilderde gekookte eieren) en……. helaas duikt hij hier evenals met de kerst ook op: de stol: nu vermomd als Paasstol en rond de Kerst ziet ie er precies zo uit, alleen heet tie dan Kerststol. De prettige paasdagen zijn over het algemeen wat actiever. Zoals gezegd: ook door de weersomstandigheden  : er wordt volop gesport en gewandeld.

Een sport, die het met name bij de Prettige Paasdagen bijzonder goed doet is tennis en eigenlijk  doet badminton het nog veel béter maar dan moet het wel windstil zijn en dat is het jammergenoeg tijdens de Prettige Paasdagen meestal niet. Waar ik met Pasen ook naar toe ga, Ik neem in ieder geval altijd mijn badmintonoutfit mee. Je weet nooit van te voren of het windstil is of niet. Het voordeel van badminton is dat je het overal kan doen. Op het gras, op het trottoir en op elk pleintje. Ik neem zelf behalve mijn badmintonracket, ook altijd al mij shuttles mee. Ik heb er altijd vijf bij me. Dat is helemaal geen overbodige luxe want die shuttles zijn zo kapot. Vooral bij mannen. Je hoeft maar een klein beetje te hard tegen de shuttle te slaan, vooral als man zijnde, en de shuttle is kapot en dan heb ik gelukkig nog 4 reserveshuttles. Heel leuk bij het badmintonnen vind ik ‘onverwachts smashen’. Dat gaat zo: ik sla eerst een stuk of tien keer heel rustig de shuttle naar mijn tegenstander en de elfde keer sla ik de shuttle knoerthard over het net naar mijn tegenstander …en die schrikt zich dan een hoedje.  Maar nou bedenk ik me dat ik nog niet eens vermeld had dat er een net was. Ja….Iedere speler heeft een bepaald gebied, zeg 3 bij 4 meter, dat kan met krijt ofzo worden afgetekend. Dan is er precies op de helft van het wedstrijd veld op twee meter hoogte een net gespannen en daar sloeg ik daarnet die smash overheen en meestal kan mijn tegenstander daar niet goed op reageren en dus is het winst voor mij: 15 - 0. En dan mocht ik weer serveren …. Soms serveerde ik expres heel ‘sneeky’ met effect zodat mijn tegenstander niks met de shuttle kon beginnen: 30 – 0. Voor mij waren de paasdagen pas echt Prettige Dagen als ik al mijn Badminton partijen had kunnen winnen en meestal gebeurde dat ook wel. Het liefst met gebruikmaking van zo min mogelijk van mijn shuttles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten