dinsdag 2 januari 2024

JANKERD.

Een vrouw, die zich eens per ongeluk ‘mijn vriendin’ noemde, corrigeerde zich haastig door daar haastig aan toe te voegen: ‘oh neen, ik ben niet zijn vriendin, hoor, maar zomaar ‘n vriendin. Eva, want zo heet ze, bedacht voor mij een bijnaam: Jos de Jankerd. Ik kende haar nog maar enkele dagen en daarvan had ze bij elkaar misschien tien uren in mijn gezelschap doorgebracht. We leerden elkaar kennen ergens tussen Spijkenisse en Rhoon tijdens een wandeling, georganiseerd door Klup, een vijftig-plus-single club. Zoals gewoonlijk, wanneer ik iemand op zo’n manier  leer kennen, praat ik honderd uit over mijn heden, verleden en (nabije) toekomst.

Eva had wel gelijk. Mijn wederwaardigheden zijn verpletterend door hun jankerigheid. Zo was daar de faalangst. De angst om afgewezen te worden, wanneer ik een leuk meissie vroeg  of ze met me wilde lopen. En als dat dan, op m’n dertiende, eindelijk lukte, liep ik zomaar ineens ‘met een lekker grietje’  te showen (Katinka bijvoorbeeld (ook 13)). Zij was klein, koket en een beetje verlegen misschien. Ik was erg op mijn hoede voor andere jongens in de buurt. Zelfs voor mijn beste vrienden. Ze zouden dat kleine kokette meissie wel eens van me af kunnen troggelen. O,o,o, wat was ik jaloers. Zeker als mijn beste vriend Ben grapjes maakte met haar en zij uitbundig om hem lachte.  

Zelf ben ik nooit een grapjas geweest ... dus ik dacht, toen al, ze vindt Ben leuker als mij. Katinka vond Ben wel grappig maar ik was volgens haar liever(en knapper!). We waren twee jaar op elkaar tot 3 Atheneum. Toen kwam ze met het verhaal dat ze met Reinier gezoend had. Die goser  zat op het gymnasium in het eindexamenjaar. Hij woonde in Kralingen. Rijke ouders. Zijn vader was patholoog-anatoom. Ik wist niet eens wat dat was. Mijn vader maakte tramrails schoon. Katinka gaf de voorkeur dat rijke milieu. Ik was zo boos, dat ik wel een meter of iets meer in de lucht sprong. Extreem hard en meedogenloos landde ik weer op de stoep.  Beide hielen gebroken. Alleen rust kan mijn hielen genezen. Een halfjaar in een rolstoel. Dat 2e jaar Atheneum moest ik doubleren. Tussen Reinier en Katinka was het na drie maanden al uit.

Vele jaren later werd ik verrast: mijn zus kwam uit de kast. Katinka presenteerde ze als haar nieuwe vriendin. In de betekenis van partner dan.  Ik pleurde haast van mijn stoel. Maar toegegeven, die twee hebben het uitstekend met elkaar getroffen. Ze zijn nu al bijna dertig jaar samen. Getrouwd zelfs. Tussen Katinka en mij ontbreekt elke klik. Eigenaardig wel.

Kan me nog goed herinneren dat, wanneer ik thuis foeballe of een spannende serie zat te kijken, Katinka graag met mijn zus op haar kamer ging spelen.        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten