vrijdag 29 november 2019

ALCOHOL


Ik zit een biertje te drinken…..’n Dors, het huismerk van de Jumbo.  Meestal zo rond een uur of drie trek ik een biertje open en daar doe ik dan ongeveer en uur mee. Ik ben niet zo’n alcohol drinker maar ik drink elke dag wel één pilsje, minstens. Heel soms wil ik er wel eens twee drinken maar dat is super uitzonderlijk en meestal is dat niet bij mij thuis. Mijn vriendin wil wel eens lekkere biertjes voor me kopen,  die moet ik dan voor haar uitzoeken en dat wordt dan meestal een trappistje ik heb geen voorkeur voor een speciale trappist.  Dan wil ik wel eens als ik bij haar ben een trappistje als tweede biertje nemen.
Ik heb ook een periode gehad dat ik jonge jenever in huis had. Dan maakte ik geregeld, eigenlijk meer dan goed voor me was, een ‘kopstoot’: een groot glas bier en een klein glaasje jonge jenever…… en daar nam er ik toentertijd ook twee van per dag……en daar is het gevolg van een tamelijk licht gevoel in me hoofd. De eerste kopstoot nam ik altijd rond drieën; op de tweede kopstoot trakteerde ik me als ik aan de slag ging met eten maken. Ik deed ongeveer zo’n twee weken met een fles jonge jenever maar het was nou ook weer niet zo dat ik gelijk als die fles leeg was, ik een nieuwe moest gaan halen bij de slijter. Ik voelde wel aan dat dat de kopstoot een verslavend goedje was, dus  wachtte ik enige tijd, voordat ik weer een nieuwe fles ging kopen.
Rode wijn vind ik ook wel lekker. Vooral van rode Franse wijn, bij een vleesmaaltijd, kan ik volop genieten. Helaas weet ik de naam van die allerlekkerste wijn niet meer, dat heeft te maken met mijn slechte geheugen. Dat  had ik daarnet ook met die trappist; er zijn zoveel verschillende soorten trappisten maar ik weet er op dit moment geen een te noemen het zal wel geen Alzheimer zijn of dementie, dat zegt tenminste iedereen tegen mij want vergeetachtigheid is iets wat de meeste mensen van tegen de 70 hebben .
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat alcohol veel vergeetachtigheid  tot gevolg heeft. Maar dat kan bij mij niet het geval zijn …..bij mijn matige alcoholgebruik.
Ik moet wel volledig zijn. Wanneer ik naar de bioscoop ga  en meestal ga ik naar Cinerama, dan bestel voorafgaand aan de film een beugelflesje Grolsch en dat drink ik gedurende de hele lengte van de film op. Dat doe ik altijd ….en als ik dat ’s avonds thuiskom drink ik nog een blikje Dors.
In een café kom ik nooit. Vroeger wel. Toen ging ik wel eens biljarten en een pilsje drinken natuurlijk.  Toen ik nog in het Oude Noorden woonde, in de jaren ’70 en ’80, ging ik altijd naar café Faas. Ik ging daar niet naar toe om te drinken maar om met de buren te kletsen. Vrijwel alle bevriende buren kwamen daar en vrijwel iedereen dronk er bier. Maar ik niet, ik dronk tonic.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten