donderdag 28 november 2019

KOUD


Ik ben er nog niet voor naar de dokter geweest maar ik heb het idee dat dat nog zo gek niet zou zijn. Ik heb het de laatste tijd namelijk zo koud. Toen ik in dit huis kwam wonen, in 2015, stookte ik het huis op tot 20 graden en ik had het lekker warm. Nu moet ik de thermostaat op 22 graden zetten en sterf ik nog van de kou. Hoe zou dat toch komen? Ben ik de laatste jaren te veel afgevallen? Dat is toch niet zo. Ik woog altijd zo rond de 78 kilo en nu weeg ik 75 kilo. Ik heb wel het idee dat ik wat minder eet. Ik at altijd zo’n anderhalf prakkie warm en nu nog maar één en tussen de middag at ik 4 boterhammen: twee met hartig en twee met zoet….. nu echter eet ik nooit meer dan een prakkie van 4 ons en als lunch twee boterhammen: 1 met kaas en een met jam of hagelslag. Mijn ontbijt is al die tijd hetzelfde gebleven een flink bord muesli met yoghurt, olienoten en rozijnen. Nu zijn vooral mijn voeten en mijn rechterarm en hand erg koud; de rest van mijn lijf is gewoon kouder dan normaal.
In deze tijd van het jaar, het najaar en de winter. zit ik vaak hele avonden met mijn voeten in een elektrische voetenwarmzak, die heb ik in ruil voor een zak bonbons van een buurvrouw gekregen. Die buurvrouw is inmiddels overleden helaas. Dat overlijden van haar heeft niks te maken met die voetenwarmzak want die had ze nog nooit gebruikt. Vòòr ik die voetenwarmzak ging gebruiken tegen de kou, had ik de herfst en winter altijd ’s avonds een kruik onder mijn voeten……. aan mijn rechterhand had ik dan altijd een handschoen aan. Mijn vriendin denkt dat er iets niet goed is met mijn bloeddruk. Ik denk van niet want bij elk onderzoek in het ziekenhuis wordt mijn bloeddruk opgemeten en altijd krijg ik te horen dat die perfect is. Het is gewoon een raadsel. Duidelijker is de oorzaak van mijn koude rechterarm en rechterhand. Dat komt waarschijnlijk van de gemene smak die ik maakte op de Blaak , een smak waarbij ik mijn schouder brak, mijn arm uit de kom raakte mijn pols gefixeerd kwam te zitten en een armzenuw beschadigde. Met die  rechterarm is het sinds die val in 2015 altijd ellende geweest. Met ups en downs weliswaar. Die gefixeerde pols is eerst langzamerhand weer losgekomen en nu  gaat ie weer vastzitten zodat ik net als toen in 2015 er bijna niet mee kan schrijven.  En met het weer gaan vastzitten van de pols is de kou in de hele arm en vooral in de hand weer teruggekomen.
In bed heb ik het gelukkig aangenaam kunnen maken door een electrische deken aan te schaffen en in mijn bed te leggen. Als het erg koud is doe ik mijn sportjack aan  en zet de capuchon op zodat de kou niet op mijn rug kan komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten