vrijdag 6 december 2019

SINT


Mijn vriendin en ik hebben dit jaar niet veel aan Sinterklaas gedaan. We aten wat speculaas en dronken enkele glazen glühwein en dat was het dan. Misschien zijn we wel een beetje Sinterklaas-moe. Dat gezeur over wel of niet een echt Zwarte Piet en welke liedjes nu wel of niet gezongen mogen worden……….het is niet zo dat het mij niet interesseert, dat zeker niet, want ik vind ook dat de echt Zwarte Piet een slaaf van Sinterklaas is dus dat dat niet meer in deze tijd past. Een zwart geschminkte man als knecht van Sinterklaas….dat kan dus niet meer. Vele donkere Nederlanders voelen zich beledigd door dit oud-Hollandse gebruik; ze voelen zich, gekleineerd alsof ze er door deze traditie minder toe doen. Ik ben een groot voorstander van de geroetveegde Piet. Dat betekent ook meteen dat veel Sinterklaasliedjes niet meer kunnen omdat de woorden Zwarte Piet (als knecht) er in voorkomen. Ik zal ze niet allemaal kennen maar aantal zal ik hier noemen:
Zwarte Zwarte Piet, wat laat je me toch schrikken, Zwarte Zwarte Piet, dat mag jij niet, Pietje, Pietje zwart als roet, meen het toch zo goed; pepernoten strooien, strooien, strooien; pepernoten strooien dat is goed!
Op de hoge, hoge daken rijdt Sint-Nicolaas met zij knecht (dat is Zwarte Piet)
Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje reeds aan, ………… zijn knecht(dat is Zwarte Piet) staat te lachen en roept ons reeds toe
Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht (dat is weer Zwarte Piet)
De zak (dit is waarschijnlijk ook Zwarte Piet) van Sinterklaas, Sinterklaas, Sinterklaas
Zwarte Piet, wiedewiedewiet, ik hoor je wel maar ik zie je niet. (bedoeld wordt in het donker zie je die zwarte man niet, wiedewiedewiet).
Over deze materie is alweer een aantal jaren een zeurende ruzie gaande. De ene groep vind het meer flauwekul dat Zwarte Piet niet meer Zwart mag zijn de andere groep voelt zich beledigd (ik schreef het al) omdat Zwarte Piet als zwarte man het symbool is voor de knecht, voor de slaaf van de slavendrijver Sinterklaas.  
Er wonen nu ook zoveel donkere mensen in Nederland. Veel meer dan vroeger  toen was Nederland nog helemaal wit. Nu moeten we ook meer rekening houden met al die buitenlanders die hier wonen. Want het is niet leuk voor die mensen om te horen (in liedjes bijvoorbeeld) dat de meeste donkere mensen dom zijn, en altijd knecht zijn  of slaaf van een populaire bisschop die hier altijd in december langskomt om door de donkere mannen kadootjes uit te laten delen.
Het is zo jammer dat dit van oudsher knusse familiefeest (met name voor de kinderen)zo in een somber en ruzieachtig daglicht wordt gezet. Het was altijd het feest van suikerbeesten en marsepein, chocoladeletters, speculaas, pepernoten en kruidnoten, taaitaaipoppen. En ook het paard van Sinterklaas (Trappadoelie)werd nooit vergeten met al het lekkers: het paard kreeg heerlijke winterwortels en haver en bakken vol water tegen de dorst. En heel vaak echter gingen de Sint, zijn paard en zijn knecht aan het huisje van de donkere medemens voorbij. Logisch dat ze in opstand komen toch?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten