zaterdag 14 december 2019

BUIEN


Het is wederom zo’n dag met woest bewegende wolken waaruit af en toe plenzen water naar de aarde storten. Ik houd niet van dat weer maar wie wel? De meeste mensen houden toch van een blauwe lucht met de zon en hier en daar kleine wolkjes. In dat laatste geval is het aangenaam om in de buitenlucht te zijn, er kan een kleurtje op je wangen en andere lichaamsdelen komen als je dat wilt en het is prettig om op een bankje in het bos te zitten bijvoorbeeld.
In het geval van donder, wind, regen en bliksem is het onaangenaam buiten toeven. Regenkleding is noodzakelijk en vaak is het helaas nog zo dat je van regenkleding dubbel nat wordt van buiten en van binnen. Het is namelijk het zweten dat het regenpak aan de binnenkant nat maakt. Maar dat komt waarschijnlijk dat het regenpak niet  van  voldoende kwaliteit is.
Mijn sportschool is op ongeveer 10 minuten fietsen van mijn huis. Als het regent en dan bedoel ik als het goed regent dan ben ik doornat en reken maar dat dat mijn lol in het sporten flink bederft. Het is nog niet voorgekomen dat ik er met druipende kleren aankwam maar reken maar als dat eens gebeurt dat ga ik echt de sportzaal niet in. Dan maak ik rechtsomkeer. Ik kan me niet voorstellen dat ik erg relekst gaat zitten roeien op het roeiapparaat als het kledingwater zich daaromheen verzamelt. En dat is natuurlijk niet alleen bij het roeiapparaat het geval. Dat gebeurt bij elk apparaat en dan wordt het zowel voor mij als voor de anderen gevaarlijk toeven in de gymzaal. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat ik ook in een waterdichte tas mijn sportkleren kan doen die ik dan in mijn fietstas  zitten gedurende de stortbui. Maar ik ben nu eenmaal gewend om in mijn sportkleren van huis te gaan . Om te beginnen met sporten, hoef ik alleen mijn overjas uit te trekken. Ik heb nu besloten om wanneer grote buien dreigen ik gewoon niet naar de sportschool ga. Tot nu toe is het van 15 keer pas twee keer gebeurt zo’n donderbui. Dus dat lijkt me wel een goed besluit.
Misschien heb ik er al eens over geschreven maar dat komt door mijn vergeetachtigheid dat ik dat niet meer weet. Met name mijn korte termijn geheugen is niet meer zo best.   Wat ik wou schrijven is dit: ik zit sinds kort op de afdeling begeleid-sporten van mijn nieuwe sportschool. Ik ga daar drie keer in de week naar toe (drie keer een uur) en twee keer, op maandag en op woensdag, is dat sporten begeleid. Dat wil zeggen er is dan gymleraar. Samen met een paar andere mensen (voornamelijk oudere vrouwen) doe ik warming-up oefeningen met stokken soms echt samen, met zijn tweeën, soms alleen. Het zijn best pittige oefeningen. Dan zijn er oefeningen met ballonnen die moet je hoog zien te houden met hand, hoofd, schouder, knie en teen. Best nog intensief.  Verder leert die gymleraar allerlei nieuwe oefeningen in de gymzaal. Daarover misschien een volgende keer meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten