woensdag 25 oktober 2017

WARMWATERZWEMMEN

Tot half negen heb ik geslapen. Goed geslapen. Ik zou nou wel weer eens lekker willen dromen. Geen nare dromen of nachtmerries. Ik heb dan wel goed geslapen maar uitgeslapen ben ik niet. Ik voel me zo duf als een konijn en ik sterf van de pijn aan mijn rug. De telefoon gaat …. Het is mijn vriendin …..ze heeft slecht geslapen: elk uur van de nacht is ze vijf minuten wakker geweest…..dat lijkt me  nou ook niks. Gisteravond stuurde ze me vlak voor het slapen gaan nog een mailtje met het tekstje ‘all you need is sleep’ …..klinkt  wel lief, hè? Voor mij heeft het in ieder geval goed geholpen.
Van half twaalf tot half een ga ik zwemmen in het zwembad om de hoek. Ik zwem altijd in het warme bad. De temperatuur van het water is dertig graden.  Ik moet in het warme water zwemmen omdat mijn rechterarm te snel afkoelt in het koude bad. Dat is sinds ik bij een val een zenuw beschadigd heb, vandaar. Als ik bij het bad klaar sta, mag ik er nog niet direct in: er wordt nog ge-aqua-vit in het water. Zeker  50 voornamelijk vrouwen, doen op muziek, allemaal vreselijk moeilijke oefeningen. Als ze  dan klaar zijn, geven ze zichzelf een applausje en gaat de badjuf ervoor zorgen dat de bodem van het bad weer wat omlaag gaat: van 1m20 naar 1m40. Want op 1m40 is het te moeilijk om al die ingewikkelde aqua-vitoefeningen te doen. Goed, als de zwembadbodem weer op 1m40 ligt kan er gezwommen gaan worden. Ik zwem een uur lang op de automatische piloot heen en weer, baantjes in het bad. Zoals al geschreven, had ik vandaag veel last van mijn rug maar niet tijdens het zwemmen. In een andere baan vertoeven uitsluitend vrouwen ……. wat die doen kan je nauwelijks zwemmen noemen: ze lopen, drijven en vooral zijn ze heel veel aan het wauwelen. Bij mij  in de baan zwemt een heel aardige man. Hij zwemt alleen heel traag. Ik moet hem misschien wel twintig keer passeren. Soms als we tegelijk bij een keerpunt aankomen  laat hij me voorgaan. Hij zwemt zo langzaam omdat hij alleen met zijn armen zwemt: ‘want mijn benen gebruik ik toch al meer dan genoeg’, zegt hij.  Ik mis vandaag mijn buurvrouw, die komt ook altijd zwemmen met een vriendin. ….. van die vriendin hoor ik dat mijn buurvrouw vandaag niet kon komen omdat haar man de schijterij heeft  en dan vindt ze het vervelend om hem alleen thuis te laten zitten. Na het zwemmen ga ik naar de sportschool die in het zelfde gebouw zit. Ik vertel de sportinstructrice over mijn rugpijn en zij vertelt mij vriendelijk, wat ik het beste kan doen en wat ik het beste kan laten. Het is rustig in de sportschool, drie mannen twee vrouwen en dan ik nog.  De oefeningen gaan allemaal goed en halverwege komt de sportinstructrice nog even vragen hoe het gaat. Heel attent!

Uit de sporthal loop ik naar het flatgebouw waar ik woon. Ik loop naar boven en zie dat de Koerdische buurvrouw op mijn raam staat te kloppen. Ze heeft weer eens wat te eten over en dat wil ze aan mij geven. Ik neem dat eten meestal wel aan. Soms is het lekker. Soms is het niet te vreten. Deze keer blijkt het niet te pruimen te zijn dus mieter ik het eten linea recta in de plee. Daar kan ik echt niet van wakker liggen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten