zaterdag 27 juli 2024

LUISTER NAAR ME.

Luister naar me.
Ik heb mijn boodschappenbriefje bijna afgewerkt. Alleen nog een paar broodjes voor vanmiddag bij de soep. Bij dat broodschap staat een leuke, ’s zomers geklede jonge vrouw van kleur, vrolijk mee te zingen met ‘Ecoutez-moi’ van Claude, de song die door de supermarkt klinkt. Als onze blikken elkaar kruisen staan we opeens allebei tegelijk te lachen.
‘Leuk hè, dat liedje!’ zeg ik.
‘Ja, zeker’, lacht ze.
‘Jaaaa, zelfs een oude man als ik vind dit een leuk liedje … zo vrolijk ook!’
‘Ja 't is echt een lekker nummer’ zegt ze.
‘Maar ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik de muziek van de Rolling Stones en Bob Dylan liever hoor. Ken je die?’
‘Ja, natuurlijk ken ik die’.
‘Weet je ook wie Mick Jagger is?’
‘Neen, nooit van gehoord.’
‘Dat is de zanger van de Rolling Stones. Hij is vandaag jarig! Hij is eenentachtig geworden. Hij is superfit en zo fris als een hoentje. Als hij toert met zijn band, neemt hij altijd zijn eigen mobiele gym mee. Kan hij dagelijks sporten’.
Ik doe vier pistolettes in een plastic zakje.
‘Keith Richard is een van de gitaristen van de Rolling Stones. Het is echt een wonder dat hij nog leeft. Nauwelijks bewegen, veel roken, drugs gebruik ook en …‘
‘Stoppen nu, man!!’, denk ik …
‘Ecoutez-moi’ is afgelopen.
‘Oh, leuk om te horen allemaal,… u bent zo te zien ook nog heel fit’ … ze stopt een paar baguettes en croissants in een zakje ...
Ik ga afrekenen bij de scankassa: ‘Zal ik haar nu nog vertellen hoe ik heet’, denk ik, ’dan zegt zij mij misschien háár naam wel ... Neen! Doe normaal, opa! Ga naar die kassa, nu!’
Vòòr de kassa realiseer ik me dat ik mijn broodjes nog niet gescand heb. Ik laat mijn boodschappenkarretje voor het scanapparaat staan en loop terug naar het broodschap.
Zij gaat net op weg naar de kassa en zegt: ‘Wat u net zei, ga ik straks thuis vertellen … heel leuk om te weten. Dag meneer’.
Ik lach haar vriendelijk toe: ‘Tot ziens, hoor’.
In mijn hoofd zingt Claude nog: ‘Écoutez-moi, Écoutez-moi’.
Klinkt goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten