dinsdag 30 juli 2024

HOOPVOL.

Als je er bij Huize Hoopvol uitgegooid wordt, dan ga je op markt staan, zo mail je me. Meen je dat nou? Waarmee dan? Mutsen en sjaals in de winter? Paraplu’s in de herfst en in de lente? T-shirts in de zomer … het hele jaar door keihard werken. Je bent nu al acht jaar mijn naaste collega maar dat lijkt me nou echt helemaal niks voor jou.


Ik heb gisteren even op de markt rondgekeken. Meest opvallend: vijfenzeventig procent (75%) van de marktgangers hier is duidelijk herkenbaar moslim. Hoofddoekjes, sjaaltjes, takchita’s , burka’s, cafta’s en couscous verkopen … is dat wat voor jou misschien, Carry? Of een partij korans tegen wegwerpprijzen op de markt brengen … wegwerpkorans zogezegd ... (niet gelijk gaan haatmailen, mensen, ’t is maar een grapje).

Ik denk dat jij het eerder zou moeten hebben van nieuwigheidjes. Bijvoorbeeld een normaal elk uur koekoekende koekoeksklok. Mooi beschilderd: een weiland met koekoeken, dartel wippend rond een vredig herkauwende koe. Om de twaalf uur loeit die klok … gekker moet het toch niet worden, hè? Tuurlijk, als je zelf zo’n klok hebt hangen, is de lol er snel vanaf, maar voor bezoek, zeker bezoek dat niet zo vaak bij je over de vloer komt … en niet te vergeten voor jonge kinderen, blijft zo'n onverwachts geloei uit een koekoeksklok toch grappig … lijkt me … denk ik, tenminste … Wat vind jij d’r van Carry?

Voor mij geen markt- of andere plannen om geld te verdienen. Ik ga straks liever een tijdje niks doen, de w.w. of de bijstand in. Veel geld heb ik niet nodig. Zo nu en dan ga ik wat voor de samenleving doen … vrijwilligerswerk ofzo … ik weet nog niet precies wat … iets waar ik zelf ook een beetje lol in heb ... iets met tieners in een buurthuis, dansen bijvoorbeeld, dat lijkt mij persoonlijk wel wat.

Maar ja....als fatsoenlijk burger is het zo simpel nog niet om in de bijstand te geraken. Dus zit er voor mij niet veel anders op dan zo lang mogelijk door te ploeteren, in de penetrante spertigeur van Huize Hoopvol.

Tot mails …
Hartelijke groet van
Je collega Wim.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten