Ik heb, zo kort voor mijn vertrek naar Avignon, nog een nieuwe leuke lerares Frans gevonden. Ze is een vluchteling uit Rusland. Ze heet geen Nadja maar zo ga ik haar in dit stukje wel noemen. Één van de vele politieke vluchtelingen, die het bloed van Poetin wel kunnen drinken. In Rusland heeft ze op middelbare scholen Franse les gegeven. Ze is nu zes jaar in Nederland en ze heeft inmiddels al zoveel van de Nederlandse taal opgepikt dat ze als vrijwilliger in het buurhuis Franse les kan geven aan mij. Sinds kort weet ik ook waar ze woont. Dat ga ik niet aan de grote klok hangen, want de KGB gluurt altijd en overal. Dat ze in een 50 plus flat woont mag de KGB wel weten. Daar vinden ze haar toch nooit.
Ze is dus niet de
jongste meer. Ik ben twee weken geleden even bij haar thuis geweest om een printje van een
chansontekst af te geven De volgende les wil ze namelijk ‘Non, je ne regrette rien’(Nederlands: ’Neen
ik heb nergens spijt van.)’ van Edith Piaf gaan behandelen.
Ik denk niet dat ze zich speciaal voor mij zo leuk
aangekleed heeft die avond. Hoe oud zou ze zijn vraag ik me af. Ik heb geen idee.
Zeker ouder dan 55 anders mocht ze daar niet wonen. Ik schat zo in dat ze tussen de 70 en zestig is. Op les 70 thuis 60.