Pageviews van de afgelopen week

Posts tonen met het label vervelen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label vervelen. Alle posts tonen

maandag 11 mei 2026

FRANSE LES.

 Het kan zijn dat het gaat vervelen maar ik wil het graag nog eens hebben over de  lessen Franse taal die ik momenteel volg. Dat doe ik zodat ik straks tijdens mijn vakantie in Avignon  een beetje behoorlijk uit mijn Franse woorden kan komen.

 Ik heb eerst een paar lessen gehad van Alain, ik heuse Fransman, die net als ik In Prinsenland woont. Daarna ontdekte ik op het web een traject, het mag geen cursus heten, ik noem het maar ‘Frans papeggaaien’. Daarover straks meer. Ik vond ook nog een echte cursus op internet. Die vond ik onder app-naam Talkpal. Geweldig dat Talkpal. Niet alleen om Frans te leren, voor elke taal die je maar wil kunnen spreken.

 Alain, leerde ik kennen als initiator van de cursus ‘Franse Chansons’ die hij deed bij Prinsenhof. Ik vroeg of hij iemand wist die vanaf maart tot juli wekelijks met mij Frans wilde praten. In eerst instantie wist hij zo gauw niemand maar na een week bedenktijd bood hij zichzelf als conversatie-maatje aan. Zes weken praatten we op donderdagmiddagen met elkaar, bij hem thuis en bij mooi weer gingen we er op uit. Naar het Kralingse Bos. Alain verfijnde mijn uitspraak van de taal terwijl we spraken over het weer, het eten, de plantjes, de kruidjes, de bomen, de vlinders. We zongen samen, onder  gitaarbegeleiding van Alain een van de cursus-liedjes: ‘Champs Elysées’.

Helaas, ging Alain voor een paar weken op vakantie naar Japan en daarna een paar weken naar zijn vaderland. Eind april had hij geen tijd meer voor mij. Helaas.

 Ik ging op zoek naar wat anders op internet en stuitte op de (gratis) app: ‘Franse leerversneller’. Daar leer je géén grammatica. Er worden wel duizenden zinnen gezegd: eerst een zin in het Nederlands, dan die zin vertaald in het Frans en dan moet je die Franse zin precies zo nazeggen (ik noem dat oneerbiedig: papegaaien). Bijvoorbeeld:

 Papa rookt een pijp ……..           Papa fume une pipe …        ….. Ik: ‘pappa fuum uun piep’

Sorry …………………………….Excusez moi …………… …. .ik: ’ekskuzee mwah’.

Tot ziens……………………….   Au revoir…………………… .. ik: ‘ oo ruhvwaar’

 En zo staan in die ‘leerversneller’ dus duizenden zinnen, verdeeld over tientallen onderwerpen van natuur tot topsport van praktisch tot flirtend. Zinnen die je tientallen keren moet herhalen. Ik doe de oefeningen op de fiets, onder de afwas of tijdens het schrappen van de peentjes. Gaat prima. 

Tot slot heb ik een te betalen cursus genomen: de app: 'Talkpal'. Een A.I.-cursus. Woorden leren, zinsbouw, werkwoorden vervoegen en praten, zo veel als je maar wil met een zeer slimme Franstalige robot. Ook andere talen kan je bij Talkpal leren. Prima. Kost me nu de eerste 14 dagen niks daarna een tientje per maand. Een geweldige, heel eigentijdse .cursus.,


Lieve lezer, 

stukjes van mij zijn al vele jaren te lezen via de volgende link:

stukkiejee.blogspot.com


maandag 21 april 2025

GEEN DEUK IN EEN PAKKIE BOTER.

Niet gekeken naar de Nederlandse voetbal-bekerfinale. Go Ahead Eagles (GAE) uit Deventer tegen AZ uit Alkmaar. AZ is favoriet. Ik hoop op GAE. Sympathiek clubje. Veel inzet. Meestal sportief ook. Daar houd ik van. GAE wint met 0 -0. Na strafschoppen. Ik lees het op teletekst. Als Spartaan zijnde trap ik een balletje met mijn kleinzoon in het Kralingse Bos.

Die finale werd gespeeld in een uitpuilende Kuip. 60.000 mensen. Er waren 20.000  Deventenaren. Onbekend hoeveel er waren van Alkmaar. Misschien wel het zelfde aantal. Maar … wie zaten er dan op die andere 20.000 plaatsen? Rotterdammers? Lijkt me heel erg sterk.

Als je eenmaal voor Sparta of Feyenoord ben, ga je je toch zeker niet rot zitten vervelen bij GAE - AZ. Ik zit vandaag niet voor niks in het bos.

Het zal overigens wel eens tijd worden dat Sparta aan de weg gaat timmeren. Feyenoord begon ooit eens als arbeidersclub. Sparta als rijke-pikken-club. Maar steekt er ooit nog wel eens een rijke-pik iets in Sparta? Dat zou nù juist heel welkom zijn!

Want, de goed-bedoelenden, die nu bij Sparta rondhuppelen, zijn nauwelijks in staat een deuk in een pakkie boter te schoppen. Excusez-moi. Meer dan een 10e plaats in de landelijke eredivisie zal helaas niet meer haalbaar zijn. Zelfs niet met die tegenwoordig zo olijke voormalige Ajax trainer aan het roer.

Eind vijftiger jaren, ik was negen. Sparta was net zo’n club als vandaag de dag. Er stond toen echter een elftal op het veld, dat de trots werd van Spangen. Sparta werd landskampioen en liet zich in een door paarden voortgetrokken koets in Rotterdam bejubelen. Behalve in zuid natuurlijk.

Ik woonde in  de van Lennepstraat. Daar juichte ik met mijn vriendjes de kampioenen toe. Onvergetelijke mannen.  Ik zie ze zwaaien en lachen in die koets: van Ede, Bosselaar, de Vries, Terlouw, Villerius, Zaal, de Koning, Verhoeven en trainer Dennis Neville.

De Sparta-spelers werden niet rijk van hun gevoetbal. Het waren semi-profs. Jongens die overdag hard werkten voor een baas of een eigen bedrijf hadden. In hun vrije tijd trainden ze.

Een uitstekende wedstrijd speelde Sparta linksbuiten, Tinus Bosselaar, (een international ook!). Hij  pingelde voor een uitverkochte Kuip, vol met Sparta aanhangers, de achterhoede van de Schotse kampioen Glasgow Rangers helemaal dol. Het was de kwartfinale van de Europa Cup. Ik zat daar in die Kuip. In 1959. Genoot met volle teugen. Sparta speelde thuis gelijk. In Glagow verloren ze. Uitgeschakeld.

GAE gaat straks Europa in. Acht wedstrijden! Brengen miljoenen in het laadje.

Wanneer gaat  Sparta weer naar voren!?