Ja, dat had je toen ook nog,
de filmkeuring, films voor boven de veertien en voor boven de achttien en zelfs
waren er toen ook nog films die uitsluitend volwassenen mochten zien. Maar goed,
deze was dus voor boven de veertien….en dan wagen ook de twaalf jarigen een
poging de zaal binnen te komen. De jongens vallen altijd snel door de mand,
zelfs sommige gassies van bòven de veertien lijken nog vaak te jong. Bij de
dames is het net andersom: het is héél moeilijk te zien hoe oud ze zijn. Sommige
meiden van twaalf, dertien jaar lijken wel zestien of nog ouder. Door hun make-up,
hoge hakken en indien nodig kunstmatige behavulling weten ze menig portier of
kassière om de tuin te leiden.
In deze bioscoop zijn ze überhaupt
nooit zo streng. Ze laten geen achtjarigen naar binnen, zo erg is het nou ook weer
niet maar voor een jochie dat overduidelijk 12 is knijpen ze heus wel eens een
oogje dicht….ze moeten tenslotte zelf ook verdienen; het zijn toch al niet
zulke vette jaren voor de bioscoop-bussiness.
Over een half uur gaat de
kassa open. Als Petra de Lumière binnenstapt zit Marja de kassière van vandaag
al het wisselgeld te tellen.
‘Gerrit is weer eens te
laat,’ moppert Marja,want eigenlijk moet ze dat werkje samen met Gerrit doen.
‘O,nou, reken voorlopig
maar niet op hem,’ en Petra vertelt haar hoe ze Gerrit net in de bus zag zitten
maffen.’
Marja schudde meewarig haar hoofd:
‘Die man is zo
langzamerhand helemaal op. Hard aan zijn pensioen toe. Maar hij zal de centjes die
hij hier vangt wel hard nodig hebben. Het verbaast me sowieso trouwens dat die
man de zak nog niet heeft gehad. Niet alleen dat vele te laat komen maar ook
….ehhh………die handen van hem, hè?! Kijk, jullie ouvreuses worden regelmatig
gecontroleerd op schone handen en nagels en als ze eens een keertje niet schoon
genoeg waren mocht je ze nog gaan wassen maar bij een tweede keer kon je gelijk
ophoepelen en hoefde je nooit meer terug te komen....genoeg belangstellenden
voor die functie. Maar dan Gerrit, goed, hij kan er natuurlijk niks aan doen,
heb je Gerrits handen wel eens goed bekeken, Petra? Misvormde vingers met geel
uitgeslagen nagels; opgezwollen, schilferige, opengesprongen huid van zijn handen.
Eigenlijk is het een wonder dat hij hier nog mag werken. Ik heb absoluut geen hekel aan die man maar ik word alleen zowat
misselijk als ik zijn handen zie. Soms glimmen zijn handen van het vocht dat
uit de opengesprongen wondjes op zijn handen komt. Ik zal er wel voor zorgen
dat hij me niet aanraakt, ja, je weet nooit of het besmettelijk is, toch? Maar als bioscoopbezoeker kan je dat niet
altijd voorkomen……….als bezoeker moet je je kaartje toch mooi aan hem afgeven en het controlestrookje
door hem laten afscheuren….en als je dan het kaartje van hem terugkrijgt ziet die
bezoeker zijn handen pas goed, jasses! Eigenlijk zou hij met handschoenen aan moeten
gaan werken. Maar er is niemand die hem
dat durft of wil zeggen; omdat het zo’n schat van een man is en hij staat er
sinds zijn vrouw Ada bij hem is weg gegaan ook nog eens helemaal alleen voor.’
‘O, zegt Petra, dat wist
ik niet.’
Ja, die is er, een jaar
geleden alweer bijna, vandoor gegaan met Bernd, de operateur de voorganger van
Martin. Ada en Bernd leerden elkaar
kennen op een biospersoneelsavondje in Wienerwald, en het was gelijk dik aan en
het is nooit meer uitgegaan tussen die twee. Arme Gerrit. Typisch ….. zoveel
stelletjes hebben elkaar leren kennen door het werk ….. zoveel stelletjes zijn
ook uit elkaar gegaan en weer hertrouwd binnen het welhaast incestueuze bios-wereldje.
wordt vervolgd