zaterdag 14 juni 2025

FILMFEESTJE.

FILMFEESTJE

Vandaag  wordt de vijfenzestigste verjaardag gevierd van bioscoop Cinerama. De organisatie trakteert mij en de andere bioscoopliefhebbers op lekkere hapjes en drankjes. Maar veel belangrijker is dat Cinerama trakteert op een eenmalige herhaling van succesfilms uit het verleden. Daar heb ik er vier uitgepikt:

-        The big Lebowski

-        You ‘ve got mail

-        Grand Hotel Budapest

-        Een documentaire over Jules Deelder

 The Big Lebowski.

The Big Lebowski wordt beschouwd als een van de meesterwerken van de gebroeders Joel en Ethan Coen. De film, die talloze bizarre wendingen heeft, draait om een ultiem relaxt figuur, Jeff “The Dude” Lebowski , die per abuis wordt aangezien voor een miljonair met dezelfde naam, wiens vrouw nogal wat schulden heeft gemaakt. Als ‘The Dude’ thuis wordt overvallen door een stel gangsters die zijn vloerkleed bezoedelen, besluit hij op zoek te gaan naar zijn steenrijke naamgenoot om een schadevergoeding te vragen. Hij wordt daarbij vergezeld door zijn bowlingvriend Walter Sobchak , een Vietnamveteraan met overduidelijke tekenen van PTSS.

De persoonsverwisseling zet een keten van bizarre gebeurtenissen in gang. The Dude en Walter raken verstrikt in een web van afpersing, ontvoering, verduistering, avantgarde-kunst en de gekste intriges. Zelf heb ik zo nu en dan geen idee waar ik naar zit te kijken … vermakelijk is het zeer zeker.

Grand Hotel Budapest.

Monsieur Gustave, de zwierige conciërge van vijfsterrenhotel Grand Budapest probeert in 1932 samen met piccolo Zero uit handen van de fascisten te blijven. Voor het eerst schemert er in Andersons jongensboekwereld iets van de boze buitenwereld door. Wat nog niet wil zeggen dat The Grand Budapest Hotel niet meer herkenbaar is als een Wes Anderson-film. De malle personages, bonte kleuren en hyperrealistische omgeving zijn gebleven. Net als de droogkomische humor, de tomeloze energie en de bijzondere aandacht voor vorm en aankleding.

You ‘ve got mail.

Twee tegenpolen in het dagelijks leven ontdekken elkaar via een anoniem e-mail contact. De eerste ontmoeting, is leuk om te zien gelardeerd met een spervuur van beledigingen. Een Romcom dus over virtueel kennismaken en grootstedelijke beslommeringen. Dragend voor deze film is de natuurlijke wijze waarop Meg Ryan haar rol invult. Wat een heerlijke actrice.

Deelder

Leuk om een heel jonge Deelder te zien met lag haar en baardje, bij een van zijn eerste optredens.

Als vader draagt hij, met zijn dochter Ari op zijn arm een gedicht over haar voor.

Later in de documentaire zien we dochter Ari als manager van haar vader; ze corrigeert hem dan op enkele uitspraken die Jules doet in een radio-interview.

Grappig is de zin die Deelder uitspreekt over zijn bezoek aan Columbia: ‘Er is waarschijnlijk nooit zo veel drugs Colombia binnengesmokkeld als op de dag dat ik voet op Colombiaanse bodem zette’. Hilarisch is Deelders gedicht waarin hij wel honderden  verschillende woorden voor kut(je) achter elkaar opzegt: ‘O, kutje, o, spleetje, o, poesje, o, gleufje  … enz (dit zijn er nog maar vier) In de documentaire werkt het erg op de lachspieren als een Colombiaanse dichter hetzelfde gedicht doet het Spaans.

  

't Was een mooie dag. Waanzinnig druk in Cinerama. Nog een paar ouwe bekenden gesproken.

Van de films viel me achteraf Grand Hotel Budpest wat tegen. Van die andere drie heb ik wederom genoten.

vrijdag 13 juni 2025

NESSELANDE

Op deze snikhete vrijdag heb ik wat te weinig bewogen naar mijn zin. Ik besluit deze avond een uurtje lekker relaxed te gaan wandelen in de richting van Nesselande. Echt super wandelweer is het niet. Dertig graden en makkelijk ademen? ….Nou nee!

 Ik ben er bijna. Na een uur en een kwartier lopen. Bezweet. Ik ben wel toe aan een kwartiertje rust. In de richting van het Nesselandstrandje loop ik. Het gaat tegen half  negen. Veel strandgangers geven er de brui aan. Ik loop tegen de grote stroom strandverlaters in. Het zijn er zeker honderden en als ik dichterbij het standje kom zie ik dat er daar nog eens honderden actief zijn. Evenals op de boulevard.

 Ik vind zowaar een leeg bankje.  Drink hier rustig mijn bidon met citroensiroop leeg. Geniet van de flanerende mannen en vrouwen, die mooi lopen te zijn.

 Als ik genoeg gezien en gedronken heb ga ik terug naar het metrostation. Daar staat een aantal politiewagens. De agenten, een tiental, staat opgesteld langs de route naar het station. Op de twee perrons staat twee treinstellen klaar. De treinen kunnen niet niet vertrekken omdat ze te vol zitten. Niet iedereen past in de wagons.

 Er ontstaat een soort ballet. Wanneer de ene trein lijkt te kunnen vertrekken rennen passagiers van de andere trein naar die vertrekkende trein, waardoor die trein weer niet weg kan. En dat gebeurde zo  een aantal malen. Tot grote hilariteit van de ‘dansers’.

  Pas als de politieagenten zich er mee gaan bemoeien gaat het werkelijk lukken. Ze controleren of alle deuren dicht zijn en houden passagiers tegen die toch nog mee willen.Als dat gebeurd is kan er vertrokken worden.

 Ik zeg het niet graag zo . Maar het is nu eenmaal zo. Dan hoef ik het toch niet in te slikken, toch? Dat treinstel waarin ik stond was voor 100% met de donker gekleurde medemens gevuld. Op mij na dan. Ik ben echt de enige bleekscheet in die metro.Zij van kleur: dik en  dun, met en zonder petje, met en .zonder grote, dikke billen, met en  zonder kroes, en met die populaire, diep in de bilnaat verdwijnende maillots.

 Tsja, en dan was het strand en de boulevard dus nog steeds overvol. Dat ballet op het metroperron zal zich later op de avond weer herhalen. De metro kan de Nesselade-strand drukte niet aan.


donderdag 12 juni 2025

CINERAMA 65 JAAR.

In 2025 bestaat mijn favoriete bioscoop en tweede huiskamer Cinerama precies 65 jaar, en dat gaat gevierd  worden! Op zaterdag 14 juni presenteert het filmtheater daarom een hele dag en nacht met klassiekers, waaronder Do the Right Thing , Dr. Strangelove, Grand Budapest Hotel en The Big Lebowski, om maar een paar hoogtepunten te noemen.

En er is meer: een gratis toegankelijk Rotterdams programma, karaoke én ‘Heel Cinerama Danst’ met DJ’s tot diep in de nacht.

Klasssiekers.

Vanaf 11.00 uur kan je voor 6,50 euro genieten van een klassieker op het witte doek. Er is zelfs een Rotterdam-zaal met films over onze stad, die je gratis kunt bekijken. En een verjaardag is niet compleet zonder…? Taart! Bezoekers die er zelf een bakken en meenemen om te delen, krijgen een filmticket cadeau.

Avondprogramma en raad de plaat

Om 13.00 uur wordt er geproost op Cinerama. Wie wil, kan daarna nog de hele dag (en nacht) door. Met livemuziek, dj’s en karaoke duurt het feest tot in de late uurtjes, Het filmtheater blijft tot 4.00 uur open.

Een historisch pand

Het pand aan de Westblaak is in 1956 ontworpen door de architecten B. Hoogstraten en G.E. Lette. In 1957 opende bioscoop Scala de deuren met Charlie Chaplins A King in New York als eerste film. Drie jaar later veranderde Scala in Cinerama, dat recent werd uitgeroepen tot ‘Echt Rotterdams Erfgoed’. Toch is de toekomst van het filmtheater onzeker, omdat het huurcontract van Kinepolis in 2025 afloopt.

Er zijn vanuit het bedrijf en Rotterdammers die de bioscoop graag bezoeken grote zorgen of het pand en de culturele functie blijven. De actiegroep Cinerama moet blijven zet zich in voor duurzaam behoud van het filmtheater. Hiervoor verzamelden ze meer dan 27.000 handtekeningen, die de actiegroep overhandigde aan de wethouders van bouw en cultuur.

Meer informatie en tickets vind je op de website van Cinerama.

VERDOSE.

 

 

 

  


woensdag 11 juni 2025

TE HOOG.

Met mijn fietshelm nog op ga ik om vijf voor half vier, op een bankje naast Hotel New York zitten. Ik ga mijn twaalfuurtje verorberen. Ik verwen mezelf met een krentenbol, een Elstar en een bidon gevuld met citroensiroop.

Ik zit net even in het verlengde van Rijnhavenbrug. Een gids vertelt aan haar groepje de historie van dit stukje Rotterdam. Ze ontkomt er dus niet aan te vertellen over de voormalige hoerenbuurt Katendrecht aan de overkant. De oorspronkelijke naam van deze brug, ‘de Rijnhavenbrug’ wordt in de volksmond al snel ‘de Hoerenloper’. Het tuttige Duitse damesclubje moet er enigszins besmuikt om lachen.

Inmiddels zit een dame naast me. Op het andere puntje van de bank. Mooie vrouw. Jaar of 45.  Ze heeft op mijn bakje een nieuwe tijdelijke werkplek gevonden. Een werkplek bovendien, waar ze mag roken, want af en toe zuigt ze aan een -e-sigaret. Het is een fijn zonnig plekje.  Ik kan hier alleen mijn mobiel maar raadplegen als ik met mijn rug naar het zonnetje ga zitten. 

De dame naast me is bezig een appartement te verkopen. Een appartement in het giga flatgebouw ‘de Rotterdam’ vierenveertig verdiepingen hoog op de Wilhelminakade.  Het appartement dat ze verkoopt is op de 34e etage en is verbouwd van drie- tot tweekamerwoning. Er zit een nieuwe keuken in en de badkamer is opnieuw betegeld met de crèmekleurige tegels 'die jij wilde'.

'Nou, dan zien we elkaar morgen op de vierendertigste. Ik zal in de deuropening staan. Okee, tot morgen Marina'. Einde gesprek.

Ik heb intussen mijn twaalfuurtje op en maak aanstalten om naar huis te fietsen.

De dame naast me zit nog druk aantekeningen te maken op haar mobiel. Ik bedenk me, om straks, als ze uitgewerkt is, tegen haar te zeggen: ’Zohoo, hebt u even een fijn werkplekje gevonden, mevrouw.’

Maar zij is me vòòr en zegt: ’Ik jaag u toch niet weg, hè meneer , met mijn gerook en gebabbel?’

 'Oh, nee,  zeker niet ... ik wou u net zeggen, dat maar boft met zo'n lekker werkplekkie in de zon ... dus eh ...  Marina gaat dat appartement op de 34e  verdieping kopen voor 750.000 euro?

‘Ja waarschijnlijk wel’.

’Het geld heb ik wel liggen. Maar 34 hoog? Ik zou niet durven.’

Het is vier uur. Relaxed fiets ik terug naar mijn huisje. Vier hoog. Hoog genoeg.

dinsdag 10 juni 2025

ZWEMPAK.

Op deze derde Pinksterdag is het ondiepe warmwater spartelbadje voor zeventig plussers extra gevuld. Alsof de vurige tongen, behorend bij deze christelijke feestdag, in de grijze, kale koppies van de zwemmers gaat neerdalen. Nog vòòr ik een schoolslag gezwommen heb, loop ik Tonnie tegen het lijf. Ik ken haar nog van een wijkkoor, waarin ik een jaartje heb mee gebruld.

Tonnie is een klein dik dametje van in de tachtig. Ik meen te zien dat ze een nieuw vrolijk gekleurd zwempak aan heeft, maar dat ontkent ze, bijna verontwaardigd. Blijkbaar is voor haar de toon gezet want als ze eenmaal door is, zwemt ze direct naar mij toe. Ze kiest mij als haar slachtoffer voor haar zwem-/praatsessie. Het is precies tien uur als ze tegen me begint te praten. Ik zwem op mijn rug achteruit. Zij loopt al babbelend achter me aan. 

Aanvankelijk heeft Tonnie nog oog voor wat er zich in het water afspeelt. Een van de dames, waarschijnlijk van islamitische huize, zwemt in kleding, die alles bedekt, op haar gezicht na. ‘Storend’, vindt Tonnie dat, ‘het zwembad zou het moeten verbieden'.

Ik ben het niet eens met haar. Prima vind ik dat zwemkostuum. Nederland is al behoorlijk veranderd en zal wel blijven veranderen, door de komst van verschillende groepen migranten. We zullen er aan moeten wennen dat Nederland er stukje bij beetje anders uit zal gaan zien. Meer gemêleerd.

Ze sputtert dan nog, dat voor haar die ‘gelukszoekers’ beter op kunnen hoepelen.

‘We zijn toch allemaal gelukzoekers, Tonnie? Jij en ik ook!'

Ze is waarschijnlijk niet gewend om van haar omgeving tegenspraak te krijgen. Ze tolt even raar met haar ogen, slikt even en schakelt snel over op een voor haar veiliger onderwerp. 

Tonnie houdt een schier eindeloze monoloog over een huwelijk van drieënveertig jaar met een tot vervelens toe, overspelige, veel verdienende echtgenoot. Meneer, een Don Juan, is Internist, nu eens hier, dan weer daar. Met in elk ziekenhuis een of meerdere liefjes. Tonnie is afwisselend verdrietig, boos en woedend. Op het laatst trapt ze hem de deur uit, vermorzeld ze zijn bril en scheiden ze officieel.  Maar ja … ze is verliefd op die man. …dus …  enkele maanden later sluit ze hem weer in haar armen.

Om kwart voor elf, kap ik Tonnie af. Genoeg geluisterd. Tijd voor een par baantjes schoolslag.

maandag 9 juni 2025

GEEN OPA JOS.

Het zijn ‘prettige feestdagen’. Vandaag wordt mijn jongste zoon vijfenveertig. Met een zoon van die leeftijd ga je je oud voelen. Hij woont met mijn twee kleinzonen Bent en Makkie, in Dordrecht. Daar ben ik vanmiddag. Na tweeën is de koffie bruin. De appeltaart gekruimeld. Extra leuk is het dat die middag ook mijn ex, oma Winny er zal zijn. Winny belt me zelfs vanmorgen op of we samen vanaf station Blaak naar Dordt kunnen reizen. Een prima idee.

Mijn band met de kleinzonen is tot op heden belabberd. Als gevolg van de scheiding tussen mij en Winny ben ik jaren lang hun opa niet geweest. Als ik een jaartje terug weer met Bent en Makkie herenigd word, weet ik me geen raad met mijn opa-rol. Die twee jongens weten zich daarentegen weer geen raad met mij. Die kids, één van elf en één van zeven, staren me aan alsof ik een verwarde man ben die even bij hun binnen mag komen, voor een bakkie koffie.

Dat trok later wel weer wat bij, maar ik bleef tè geforceerd bezig: geld geven voor verjaardagen en goede rapporten, kijken naar voetbalwedstrijdjes, tot uitleg vragen over een game op de mobiel. De jongens reageerden duidelijk: ‘dat is inderdaad die opa Jos. Jammer maar helaas: wij gaan mooi verder met onze  game. 

‘Oh, opa Jos, nog bedankt voor het geld voor mijn verjaardag’

Aan het getob komt vanmiddag een eind. Ik neem me voor me geen opa-rol meer aan te meten. Ik kom gewoon binnen als Jos. Ga me niet per sé bemoeien met de boys. Ik geniet, puur voor mezelf van de appelkruimeltaart. Als er een voetbal voor mijn voeten valt, peer ik hem direct op de gootsteen tussen de vuile afwas.

We gaan een kaartspelletje doen: ’pesten’. Een kut-spelletje. Ik speel het extreem-fanatiek. Met veel lol. Dat was geen ópa Jos, maar Jòs. Zó wil ik er zijn voor mijn kleinzonen. Ik ga dadelijk zeggen, dat ze me voortaan ‘Geen opa Jos’ moeten noemen’.

We spelen vanmiddag ook nog ‘bingo’, een kansspel dat veel en graag door beginnend dementerende ouderen en geestelijk licht gehandicapten gespeeld wordt. We bingoën met zijn vijven. De drie volwassenen hebben hun verstand op nul en hun blik op oneindig. De kleinzonen genieten met volle teugen en komen zo af en toe niet meer bij van het lachen.

zondag 8 juni 2025

GOUD.

Gisteravond rond negen uur arriveerden mijn broer, John en ik bij Buzz, de tent waar een andere broer, Ron, zijn 60e verjaardag viert. Het was me helemaal ontschoten maar in de uitnodiging voor dit feestje was ook een dress-code vermeld: goud, passend bij het kroonjaar van de jarige.

 Ook al zou ik er aan gedacht hebben, ik was niet in goud gegaan, om de simpele reden dat ik, de laatste tien jaar, uitsluitend in het zwart gekleed ga. Natuurlijk had ik net als veel van de andere feestgangers, iets kunnen aanschaffen, voor deze gelegenheid maar daar ben ik weer te rechtlijnig voor. Ik heb nog even overwogen om voor deze avond het overwegend zwarte Stones t-shirtje met die likkende rode Stones-tong voorop aan te trekken. Toch maar niet gedaan. Jaren geleden kocht ik dat shirtje. Nog nooit heb ik het aan gehad. Ik gebruik het liever als een soort wanddecoratie dan als kledingstuk. Van opgeleukte t-shirts als kledingstuk, of het nu met tèkst is òf met een afbeelding, houd ik sowieso al niet.

 De vrienden en kinderen van de jarige hadden zich wel in het goud gehuld. Jasjes, broeken, brillen, stropdassen, jurken, diademen, schoentjes en op sommige gezichten, vooral bij de dames ontwaarde ik gouden glittertjes.

De jarige had een discjockey ingehuurd: praten was godsonmogelijk.  Ik betrapte mezelf er op, dat ik deze avond zo sprak als een asielzoeker die pas drie weken Nederlandse les heeft gehad. In plaats van een gewone zin te maken, zoals bijvoorbeeld: ‘ik vind die muziek wel leuk maar alleen een beetje te hard,’ knal ik er slechts vijf  woorden uit: ‘ MUZIEK ...LEUK ….MAAR….TE    HARD … en daar trek ik dan een passend (vies) gezicht bij. Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat niet alleen een beginnend asielzoeker/taalstudent zo praat, maar mijn broertje Marco ook. Hij is een mongool. Hij kan niet anders.

Voor het overige is het werkelijk een vrolijke aangelegenheid. Er wordt smakelijk gegeten, gedronken en  om non-verbale grapjes gelachen. Swingen is vanavond veruit belangrijker dan babbelen. Iedereen danst en zingt uitbundig mee op Rob Kemps snollebollekens-hit:  ’naar links … naar rechts’  . Het was het hoogtepunt van de avond. 

Het feestje is gepland tot vannacht één uur, maar al even voor elven zijn de meeste gasten al vertrokken. Zij lopen het patatje-mèt mis, dat verrassend als laatste hapje wordt geserveerd in Buzz in Vierpolders

 Om één uur vannacht word ik thuis bezopen afgezet door mijn broertje John. Lekker geswingd ook vanavond.