dinsdag 22 mei 2018

APRILMEI


En ineens regende het terwijl het KNMI droog weer met 25 graden beloofd had. Het duurde niet lang, die regen hooguit een half uurtje maar als je er in je overhemmetje  en je korte broek in liep was je toch mooi zeiknat.  Nu is het weer zonnig en hangt de korte broek naast het overhemd vrolijk aan de waslijn te drogen. Ik heb gelukkig meer zomerkleren. Nu heb ik, voor binnen, een rood t-shirt aangedaan met een (oud) blauw voetbalbroekie. Daar ga ik niet mee naar buiten want dan loop ik voor lul; voor al met dat voetbalbroekie  en zeker nog deze week, omdat er een vignet van de voetbalclub Sparta op staat. Ik weet precies hoe het gaat: Iedereen die voorbij loopt moet een opmerking maken over de degradatie van Sparta ... want er is een hoop leedvermaak in het Rotterdamse over die degradatie. Als je in Rotterdam niet voor Sparta bent dan ben je wel voor Feijenoord of Excelsior en de fans van die clubs vinden het allemaal reuzeleuk dat Sparta afgedaald is naar de Jupiler League oftewel de Eerste voetbaldivisie. Spontaan wordt er dan bij het langs mij heen lopen geneuried, gefloten of brutaalweg ook gezongen ‘Sparta is de club van Rotterdam, Sparta is de club van Rotterdam,’ etcetera, tot ze uit mijn gehoorveld verdwenen zijn. Ik zou ze stuk voor stuk wel een optater willen geven en daarom doe ik dat oude voetbalbroekie niet aan, want ik wil er geen ruzie over hebben met die lui van Feijenoord en Excelsior. Laat die die clubs maar lekker in de Eredivisie voetballen en zeker van dat Excelsior: dat mag wel oppassen, want dat is heus zo bijzonder niet, ja, dit jaar ging het toevallig goed maar dat wil nog niet zeggen dat ze het het volgend jaar weer zo goed gaan doen. Over Feijenoord houd ik mijn mond dicht, want die supporters kunnen niks hebben ... al gaat het nog zo slecht met die club, je wordt zo om niks in mekaar geslagen en daar heb ik helemaal geen zin in en dat alleen om een oud voetbalbroekie.
In de buurt waar ik woon weet ik van een paar mensen dat ze Sparta-fan zijn en die heb ik de laatste drie dagen niet buiten gezien, kejje nagaan ...de schaamte is kennelijk groot.  Maar ik wil er geen woorden meer over vuil maken.
Het is meer tijd om positief te zijn over bijvoorbeeld het weer. Want ik begon wel over regen maar het is toch mooi een van de mooiste april-meien, die we de afgelopen jaren gehad hebben. Ik kan me tenminste met mijn 67 jaar geen mooiere april-mei maanden herinneren. Ik denk dat het KNMI nog nooit zo’n lekkere april-mei-periode geregistreerd heeft en het kloterige is, ik kan er niet van genieten, want ik moet (van de huidarts)zo weinig mogelijk in de zon zijn en mijn huid (behalve mijn benen dan)zoveel mogelijk bedekken. Dus voor mij geen opgestroopte mouwen meer of een onbedekte schedel dat kan in de volle zon allemaal huidkanker gaan opleveren, in de toekomst. In het verleden heb ik teveel met mijn kop in de zon gelopen en gefietst waardoor mijn hoofdhuid al behoorlijk verziekt is.
Dus al met al ben ik qua temperatuur wel blij met dit weer maar ik ben er negatief over omdat ik nooit eens lekker van het zonnetje mag genieten (behalve mijn benen dan).  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten