woensdag 28 februari 2018

SNEEUW


Vannacht heeft het een beetje gesneeuwd. Gelukkig maar een beetje. Maar het klopt niet met de weerberichten van het KNMI. Volgens het KNMI zou het pas op vrijdag gaan sneeuwen en zoals die weerman van het Journaal het zei, zou het wel eens een behoorlijk pak sneeuw kunnen worden en daar was ik als de dood zo bang voor. Vroeger, als kind vond ik het hartstikke leuk,  (wie niet?) sneeuw,…..sneeuw ballen gooien, sneeuw poppen maken maar tegenwoordig ben ik er bang voor…..bang voor sneeuw. Toen ik hoorde dat het vrijdag zou gaan sneeuwen ben ik gelijk een boodschappenbriefje gaan maken met allerlei spullen die ik in huis wil hebben als er buiten sneeuw ligt, want ik weet bijna 100% zeker dat ik in de sneeuw onderuit ga en daar heb ik natuurlijk geen zin in, ik heb geen zin in nog een gebroken schouder of zoiets dergelijks. Het is jammer dat ze bij het KNMI niet kunnen zeggen hoe lang die sneeuw blijft liggen. Van mijn zus hoorde ik dat het dan wel sneeuwt op vrijdag maar dat het zaterdag alweer weg gedooid is. Dat zou wel mooi zijn als dat waar is. En dan is het wel weer jammer van al die spullen die ik extra in huis gehaald heb. Ik heb bijvoorbeeld drie liter soep, 3 broden, 3 liter melk, 3 rookworsten, 2 pakken met plakken kaas, een pak knackers, een sixpack bier, een doos eieren, 1 blik ravioli, een pot tuinbonen,  2 potten Mexicaanse bonen schotel, een pot peen en erwten, een pot jam, 2 pakken yoghurt en 1 kilo aardappelen extra in huis  gehaald.  Ik zal, denk ik, toch wel vooral veel brood  eten…..maar ja hoe lang duurt het hè?…..als het echt niet meer dan één dag duurt, dan zal het nog niet meevallen om alles opgegeten te krijgen. Ik denk dat ik het  met deze extra voorraad zeker wel vier á vijf fikse sneeuwdagen moet kunnen uithouden.
Ik heb het nou allemaal al gekocht en nu pas komt er een stemmetje (heel zacht) in me hoofd dat zegt : ‘Joh, wees niet zo bang, trek je grote stevige schoenen met dat stevige profiel aan, die schoenen heb je toch niet voor niets gekocht……als je met die schoenen in de sneeuw loopt val je niet zo gauw om…..je zet stevige stappen in de sneeuw en ga vol zelfvertrouwen naar de Jumbo, die is toch zo ver niet van je huis vandaan?’ ‘Nee,’ zeg ik dan tegen mezelf, ‘de Jumbo is eigenlijk heel erg dichtbij.’ Maar nu heb ik alles al in huis gehaald dus nu kan ik gewoon binnen blijven en alles opeten tot de sneeuw weer weggesmolten is. Maar als er dan daarna nog weer een sneeuwperiode komt (laten we het niet hopen)dan denk ik dat ik wel dapper genoeg zal durven (moeten) wezen om met mijn stevige stampers aan, door de sneeuw, boodschappen te gaan doen. Want als ik dat dan nòg niet durf, dan kan ik die stevige schoenen beter maar weggooien, want ze nemen nu eigenlijk alleen maar heel veel plaats in op mijn schoenenrek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten