maandag 26 februari 2018

ONTRUIMD

Ik kon me niet herinneren dat ik er opdracht voor gegeven had maar er waren opeens drie man aan het werk in mijn huis. Wat me het eerst opviel was dat de hele woonkamer ontruimd was……..de fauteuiltjes, de bank, de lampen, het vloerkleed, de planten, de gordijnen, de schilderijen, de kasten, de televisie en de stereo installatie, de klok, alles was weg en ze stonden behang van de muren af te trekken die drie mannen . Het waren geen echte Nederlanders zo te zien het waren buitenlanders. Een was een Chinees, eentje was een creool en een was duidelijk een Mexicaan want hij had nog zo’n grote hoed op …..een sombrero heet dat geloof ik. De andere twee hadden ook wel een hoofddeksels op maar die heten bij ons gewoon ‘petjes’. Het was behoorlijk koud in de woonkamer, dat klopt wel want het was winter maar het was vooral koud omdat het klapraam open stond. Ze hadden gek genoeg wel de kachel hoog aangezet (op 24 graden) zodat er voor de vogeltjes gestookt werd. Opeens snapte ik waarom het raam openstond: ze gooiden alle behang in proppen naar buiten . Dat zou echt een rotzooitje worden beneden. Ik ga vast heibel met mijn buren krijgen als dat zo doorgaat. Ik liep even naar het balkon om naar beneden (ik woon op de 4e étage)te kijken en zag tot mijn grote verbazing (en schrik) dat mijn hele meubilair daar beneden aan diggelen lag. Bovenop de berg zooi lag het prachtige schilderij dat mijn ex-vrouw ooit eens (45 jaar geleden) van mij gemaakt had. Het eigenaardige was dat ik wel verbaasd was, ontstelt bijna, maar totaal niet de neiging had om in te grijpen: ik stond er bij en keek ernaar. Op het moment dat ik van het balkon terug kwam waren ze klaar met het behang afrukken. Toen kwam er een vierde buitenlander binnen: een Jood, zo’n ouderwetse met een keppeltje, een lange vlassige baard en een paar vlechten en helemaal in het zwart gekleed. Hij had een paar emmers witsel op  het karretje staan dat hij voortduwde. Er lagen ook nog vier kwasten en lange stokken op dat karretje. Zodat het mij wel duidelijk was wat er zo meteen ging gebeuren: de heren gingen witten. Het was een goed op elkaar ingewerkt stel: ze haalden tegelijkertijd de deksel van het witsel en gingen met een stukhout in het witsel zitten roeren. Voor zover ik weet ging dat geheel geruisloos maar ze deden het wel in hetzelfde ritme. Ik vroeg me nog steeds af hoe ze op het idee waren gekomen om hier in mijn woonkamer aan de slag te gaan. Inmiddels waren ze begonnen met witten en logisch, binnen de kortste tijd waren ze alweer klaar en gingen ze mijn huis uit. Het plafond was prachtig wit geworden. Toen kwamen er twee Nederlandse behangers (met alle twee een helm op hun hoofd)die het voor elkaar kregen om in een half uur tijd de woonkamer met prachtig blauw behang te behangen. De witters kwamen nog even terug om de woonkamer schoon te maken en alsof het allemaal zo afgesproken was met mij, werden de mooiste  meubeltjes, gordijnen, schilderijen, kasten, planten, een kleedje, een tv, een salontafel, een stereo installatie, een bankje (allemaal spiksplinternieuw en helemaal mijn smaak) de woonkamer  in gesjouwd. Ik stond het met mijn mond vol tanden  allemaal aan te kijken, zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Dit  bleek alleen een droom te zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten