zaterdag 17 februari 2018

FEESTJE

Zo dadelijk gaan de gasten komen. Ik heb namelijk besloten mijn verjaardag op een andere dag te vieren dan op mijn werkelijke verjaardag. Ik ben eigenlijk op 25 december jarig en dan hebben de meeste mensen wel iets anders aan hun hoofd dan op mijn verjaardag te komen. Dus ik dacht ik ga voor de 17e februari al mijn kennissen uitnodigen. En nou maar afwachten wie gelooft dat ik het serieus meen. Want….ik meen het echt serieus. Ik verwacht flink wat bezoek. Ik heb ook heel wat inkopen gedaan. Ik heb 2 kratten bier van verschillende merken gekocht (een Heineken en een Grolsch) en vijf flessen wijn. Voor de frisdrankdrinkers is er Fanta Pomola (dat vind ik zelf toch zo vreselijk lekker), twee flessen Tonic Light, en natuurlijk de altijd aanwezig Cola. Van een gast die altijd komt weet ik dat ze altijd alleen maar Rivella drinkt en aangezien de meeste mensen daar onpasselijk van worden heb ik alleen voor haar dat flesje Rivella gekocht. Maar ja, met al die drankjes ben je er natuurlijk nog niet.
Er moet ook wat gegeten worden. Daarmee beginnen we al bij de koffie en thee. Daartoe heb ik twee appel-kruimeltaart gekocht en een pak krakelingen, voor wie zo’n appelkruimeltaart de neus uitkomt, ja, die zijn er altijd. Als we aan de sterkere drank beginnen (bier en wijn bedoel ik) moeten er blokjes kaas en stukjes Gelderse worst gesneden worden(ik ben nog van de oude stempel). Ik zorg meestal ook nog voor een stuk leverworst waar de gasten zelf naar hartenlust hompen vanaf kunnen snijden. Voor de wijnproevers neem ik verschillende lekkere kaasjes mee: camembert, Roquefort en voor daarbij koop ik een stokbroodje. Natuurlijk ben ik ook nog bij de slijter langs geweest voor wat echt sterke drank: jonge jenever, cognac, whisky (van elk een literfles)en daar laat ik het bij want er is er eigenlijk maar één  van de gasten die daar veel van opslokt.

Het is nu kwart voor acht in de avond en ik heb ze zo rond acht uur uitgenodigd. Ik kan al haast wel raden wie er het eerst komt binnen zetten. Niet dat ik dat erg vind maar het is wel opvallend. De eerste die aan de koffie met gebakt zit zijn altijd Mien en Wim en natuurlijk ook nu weer. Het zijn hartelijke mensen waar je voor de gezelligheid helemaal niets aan hebt. Ze komen binnen, gaan (in de beste) stoelen zitten en doen verder de hele avond hun mond niet meer open.  Ik sta er alleen voor om alle gasten te ontvangen dus ik hoop dat er straks iemand opstaat die me komt helpen met het bedienen. Nu weet ik al dat Olda dat zal gaan doen. Gelukkig is zij vroeg en gaat ze gelijk aan de slag. Ger en Joke, Peter  en Karla (met een K), Hans en Grietje, successievelijk komen ze allemaal binnen; ze hebben mijn verjaardagverhaal dus geloofd. Een van de laatsten die binnenkomt is Albert , mijn grootste afnemer van sterke drank. Hij is een gezellige drinker, die een oogje heeft op Olda. Maar Olda is vanavond niet versieren, ze heeft zich verbonden aan mij en mijn feestje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten