zaterdag 27 januari 2018

MIJN WONING

Ik ga proberen mijn huis te beschrijven en misschien een beetje van het uitzicht. Het huis kom ik (heel vreemd…..) binnen door de voordeur. Ik kom dan in een gangetje waar de keuken en de woonkamer aanliggen. Dat gangetje is  5 meter lang, 1 meter 40 breed en 2 meter 75 hoog; de hele woning is trouwens 2.75m hoog. Op de vloer van het gangetje ligt een prachtig stuk zeil; het is hetzelfde zeil dat in de keuken ligt. Het zeil is zo mooi omdat het allemaal rechthoeken laat zien ter grootte van 16,5 bij 16,5 cm en van verschillende kleuren: rood, geel, lila, oranje en nooit ligt er dus eenzelfde kleur naast dezelfde kleur. Dit zeil van het gangetje eindigt bij het zeil van de woonkamer en loopt zoals reeds geschreven door in de keuken. In het gangetje staat ook mijn schoenenrek met drie paar schoenen en een paar pantoffels. Verder staat er een bureau …. Het voormalige computerbureau, dat voor een reorganisatie van zijn oude plek (de slaapkamer)  moest verdwijnen. Nu doet dat bureau dienst als opbergplek van foldertjes, post, spelletjes, en een paar supergrote (en warme) pantoffels. Natuurlijk óók in de gang (als je binnenkomt rechts): mijn kapstok met twee jassen en twee sjalen en op de radiator, die onder de kapstok hang ligt een paraplu, een muts en een paar handschoenen. Er hangt ook nog wat ‘kunst’ in het gangetje(als je binnenkomt links): er hangt een somber schilderijtje (een erfstuk van ome Jan) van het schip de Statendam van de Holland Amerikalijn (van 30cm bij 40cm), een spiegel (van 65cm bij 35cm), waarin alleen mijn bovenlichaam weerspiegeld kan worden (ook wel van anderen, als ze maar groot genoeg zijn); er hangt daar ook nog een lijstje met fraaie kleurrijke foto’s van een bij, een spin en libelle, die heb ik zelf ooit eens gemaakt .Nog aan de rechterkant hangen vijf voorbeeldexemplaren van het werk van Willem Bijl; het is echt zoals hij momenteel werkt met strakke vormen en vele felle kleuren. De verlichting in het gangetje tenslotte bestaat net als in de keuken uit slecht licht gevende plafonnières.
In de keuken (3 m bij 3m)staat een witte ronde eettafel die voor de helft is ingeklapt. Rond die eettafel staan twee rode er totaal niet bijpassende stoelen (waarschijnlijk ‘old finish’). Omdat ik ze desondanks toch wel grappig vind staan, laat ik het zo.  Ik heb hier verder een vriezer en koel-vriescombinatie staan een oven, een mini-oven en een magnetron ook heb ik nog een keukenboy die de mini-oven de magnetron en de altijd goed gevulde fruitschaal moet torsen. De vriezer staat op een tafeltje, dat mijn vriendin en ik bij het afval langs de weg hebben weggehaald. Door dat tafeltje krijgt de vriezer een fijnere hoogte om te gebruiken.
De drie keukenkastjes en 2 keukenlaadjes zijn wit, het keuken blad is van namaakgraniet en de wasbak is verchroomd. Ook  hangt er nog een kunststof keukenlepelset. In de keuken i s het op dit moment veel te volle vuilnisbakje te vinden en het handdoek- en theedoekenrek, waar twee hand- en twee theedoeken op kunnen maar er hangen slechts 1 handdoek en twee theedoeken op
 In de keuken is het raam dat uitzicht biedt  op het noordelijk deel van Alexanderpolder. Vlak voor de flat waar ik woon staan een sportzaal, een peuterspeelzaal en een basisschool.

Ik kan dat de keuken verduisteren door het felrode rolgordijn, dat daar hangt neer te laten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten