woensdag 3 januari 2018

KAPPER

De eerste keer dat ik als klein jongetje bij de kapper was, werd ik op een heel hoge stoel gezet en werd er een grote witte doek om mijn nek geknoopt. Ik zag dat de kapper, Hennie van Dijk heette hij, een grote schaar in zijn hand hield maar daar was ik totaal niet bang voor. Hennie van Dijk bleek een vriendelijke en kundige kapper te zijn. Tijdens het knippen van mijn haar keek hij heel vriendelijk naar mij en zong vrolijke melodietjes. Tijdens het zingen gebruikte hij zijn schaar als een soort drumstel kan ik me nog herinneren. Ik heb geen flauw idee welke liedjes Hennie zong want als kind van tweeëneenhalf à drie jaar, dat ik toen geweest moest zijn, ken je nog niet zoveel liedjes. Een paar jaar later kende ik wel weer een heleboel liedjes,(‘hoedje van papier’, ‘op een grote paddenstoel’, Osewiesewo’ en ga zo maar door) op schoolgeleerd natuurlijk, maar toe zong Hennie niet meer bij het knippen. Dat deed hij natuurlijk alleen bij de allerkleinsten. Later toe ik zestien jaar was en helemaal niet meer in de buurt van Hennie de Kapper woonde werd er over Hennie geroddeld dat hij een flikker was; anderen zeiden dat hij homoseksueel was. Eerst wist ik niet wat dat was maar toen vroeg ik het aan mij moeder maar die kreeg een rood hoofd, haalde haar schouders op en zei: ’dat weet ik niet hoor jongen, daar heb ik ook nog nooit van gehoord van dat soort vreemde woorden’.  Dan moest ik het maar aan Cor gaan vragen, mijn buurjongen van 18 jaar, die moest het vast wel weten. Cor zat altijd aan zijn brommer te prutsen. ‘Hé Cor, luister eens, ik hoorde vandaag dat de kapper uit mijn oude buurt (Hennie van Dijk heet hij)een flikker , homoseksueel was. Weet jij wat dat betekent.’
‘Ja, vriend, dat weet ik wel maar ik weet niet of ik het je van je moeder mag vertellen. Ga eerst meer eens aan je moeder vragen.
‘Ik heb het al aan mijn moeder gevraagd maar ze zegt dat ze het niet weet.’
‘Ik bedoel,’ zegt Cor,’ vraag aan je moeder of ik het mag vertellen aan jou.’
Nou toen ging ik naar mijn moeder en vroeg haar of Cor mij mocht vertellen wat een flikker en een homoseksueel  is. Dat mocht van mijn moeder. En toen vertelde Cor dat een flikker een strontneuker is, strontneuker, dat klinkt niet zo lekker; een homoseksueel is een man of vrouw die de liefde alleen bedrijft met iemand van het zelfde geslacht; een flikker is een man die niet verliefd kan worden op vrouwen maar alleen op mannen. Die kapper van jou die Hennie van Dijk, zeggen ze, houdt dus van jongens en mannen. Heb je ooit last van hem gehad? Heeft hij ooit aan je lichaam gezeten?
 ’ Ja,’ zei ik ‘alleen met zijn hand aan mijn hoofd en mijn zijn schaar aan mijn haren. Hij was altijd hartstikke aardig en als ik netjes stil had gezeten kreeg ik een paar lekkere toffees van hem. ‘

‘Hennie van Dijk is tot mijn 14e jaar mijn kapper geweest. Ik heb nooit zo’n toffe  kapper gehad en ik kan nu wel met zekerheid zeggen dat ik zelf absoluut géén flikker ben.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten