woensdag 6 april 2016

BANEN ZWEMMEN

Misschien heb ik er al eerder wat over geschreven. Sedert 1 april jongstleden is  vlakbij mijn huis een  nieuwe wijkaccommodatie geopend met onder andere een zwembad en een fitnessruimte. Behalve sportactiviteiten worden er in het gebouw ook allerlei culturele en maatschappelijk werkachtige dingen gedaan. Ook kan je daar je bloed laten prikken, iedere week zit er iemand om je te helpen met belastingzaken en niet te vergeten: je kan er voor een zeer schappelijke prijs (7 euro) een driegangen maaltijd nuttigen. Dus het wonen in Prinsenland is een stukje aantrekkelijker geworden.

Vooral met dat zwembad en die fitnessruimte ben ik in mijn nopjes. Bij die fitness zit ook nog een ruimte voor groepsactiviteiten als yoga en spinnen.
Ik ben afgelopen zaterdag lid geworden van die sportclub. Zondagochtend lag ik al om zeven uur in dat zwembad om een uurtje banen te zwemmen. Ik had me heel stoer voorgenomen om daar elke dag  om zeven uur mee te beginnen. Maandag was ik er ook weer vroeg bij maar dinsdag kon ik het al niet opbrengen. Ik drukte de wekker in en bleef tot half negen in mijn bed liggen. Vandaag, woensdag, was ik wel weer om zeven uur present in het zwembad. Tijdens het zwemmen schrok ik even van een vrouw die langs de kant van het bad,  met een rood aangelopen hoofd,luidruchtig stond te hoesten. Ik zwom even naar haar toe om te kijken of ik wat voor haar kon doen; ze maakte me hoestend en proestend duidelijk dat ze een slok water naar binnen had gekregen en dat het zo wel weer zou gaan. Okee dan.
Het is een heel mooi zwembad met een lekkere watertemperatuur: achtentwintig graden. Fijn vind ik ook, dat de omgevingstemperatuur van het  zwembad aangenaam is. Ik sta niet gelijk te bibberen van de kou zodra ik uit het water kom. Desalniettemin is de toeloop nog niet groot … ja, zou je  zeggen: hoevelen zullen er nu zo achterlijk zijn om voor banenzwemmen zo vroeg uit bed te komen? Nou, niet veel dus. In die drie dagen dat ik er was waren er steeds hooguit tien anderen.  In andere zwembaden heb ik toch wel meegemaakt dat het zo vroeg in de ochtend veel drukker was … misschien komt dat hier nog wel. De douches zijn hier prima: goed warm en de kleedhokjes zijn lekker ruim. Meestal zijn die hokjes zo gemaakt dat je er nauwelijks je kont in kan keren. Dit stukje lijkt trouwens zo langzamerhand wel een reclamespot voor dat bad.

Ik wilde vandaag ook wat uitproberen in de fitnessruimte; kijken hoe mijn herstellende schouder en arm het houden. Ik heb gecrost, gefietst en geroeid en zowaar het ging allemaal goed. Nou is dat voor wat het fietsen betreft natuurlijk niet zo wonderlijk want daarvoor hoef ik in de sportschool alleen maar mijn benen in beweging te zetten.
Eigenlijk had ik vandaag ook nog aan een yogales willen meedoen; helaas ontbrak mij daarvoor de tijd. Ga ik volgende week uitproberen. Ik zal zeker niet aan alle oefeningen kunnen meedoen. Met de helft zou ik al blij zijn.
Een paar weken terug was ik al bij de sportschool wezen informeren naar de kosten en toen hoorde ik dat voor het zwembad en sportschool samen vijfendertig euro per maand gevraagd werd. Eerlijk gezegd vond ik dat nogal duur, want bij mijn laatste sportschool, FIT4FREE, betaalde ik vijftien per maand; dan zonder zwembad.  Vrijwel iedereen in mijn omgeving die ik hierover sprak vond het wel een goeie prijs, zeker met dat  zwembad inbegrepen.

Ik heb me toen die luxe maar gegund.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten