De automobilist heeft , zeker in stedelijk gebied, de
neiging om harder te rijden dan is toegestaan. Daarom heeft de overheid besloten, om de automobilist er
aan te herinneren, dat een lagere snelheid geboden is. Daartoe
is op talloze wegen in het land, overgegaan
tot plaatsing van verkeershobbels dwars over het wegdek, op afstanden variërend van vijftig tot
honderd meter van elkaar. Rijdt de automobilist te hard over een dergelijke
hobbel, dan bestaat de kans dat zowel auto als automobilist beschadigd worden.
Vaart minderen? De gemiddelde automobilist houdt er niet
van. Iedereen kent de truc inmiddels: neem de hobbel uiterst rechts en de vaart
blijft er lekker in. De schok is bovendien minimaal. Het beoogde effect, de
veiligheid voor de andere weggebruikers, is er met die bijna over trottoir
rijdende automobilisten, niet bepaald op
vooruit gegaan.
De fietser is beslist niet blij met de hobbels. Voortdurend
moet hij onnodig afremmen en weer snelheid maken. De snelheid van de fietser kan
nauwelijks een gevaar voor andere weggebruikers genoemd worden. De gemiddelde snelheid van de fietser is hooguit vijftien kilometer per uur. Een wielrenner gaat iets rapper en heeft een
gemiddelde topsnelheid van vijfendertig á veertig kilometer per uur. Met die vaart, telkens maar weer afremmen, weer een hobbel
nemen en weer op gang komen, dat is op zijn zachtst gezegd knap hinderlijk.
Het is echt te gek dat de fietser daar onophoudelijk mee
te geconfronteerd wordt. Hij verliest
door de hobbels snelheid en moet ook nog eens dreun op dreun incasseren. Polsen, ellebogen, schouders, nek, rug,
zitbeentjes en niet te vergeten het scrotum
krijgen het zwaar te verduren.
En dan heb ik het nog niet eens over het voertuig zelf. Door al dat gehobbel is het nogal logisch dat er van de fiets
sneller het een en ander los trilt dan op de mooie vlakke weg. Meer schade aan
de fiets zal dat tot gevolg hebben.
Absurd, dat hier blijkbaar de goeden onder de kwaden
moeten lijden. Hobbels creëren voor
snelheidsduivels in hun auto’s? Prima! Alleen jammer dat het nodig is …
nee, belachelijk dat het nodig is. In feite is het zo, dat de fietser hiervoor
de rekening gepresenteerd krijgt.
De fietser, milieuvriendelijke weggebruiker bij uitstek, is
qua snelheid nauwelijks een gevaar voor anderen op de weg. Daarom zou het toch niet meer dan redelijk
zijn wanneer op elke behobbelde weg een hobbelloze fietsstrook gerealiseerd zou
worden. Zo een die met geen mogelijkheid door automobilisten bereden kan
worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten