Zo’n 40 jaar geleden was
biosbezoek nog een redelijk sjieke aangelegenheid zowel dames als heren gaan op
hun paasbest een filmpje kijken. Dat is tegenwoordig wel anders. Een bioscopie
pikken is de gewoonste zaak van de wereld geworden. Het wordt eigenlijk haast
niet meer beschouwd als uitgaan. Wat dan wel uitgaan is. Naar een sjiek
retaurant uit gaan eten of naar de schouwburg
gaan voor een mooi toneelstuk of naar de dancing gaan in je mooiste kleding.
Het personeel had ook
veel meer ontzag voor de bezoekers en ook voor het hogere personeel van de bios-organisatie.
Martin had een een klein
foutje gemaakt met het wisselen van de films waardoor het publiek enkele
seconden zat te kijken naar een wit doek. Daar kwam Martin niet zo makkelijk
vanaf. Hij moest van zijn direct leidinggevende voor dat minieme foutje zijn
excuus aan gaan bieden bij de algemeen manager. De manager, die achter de tv nootjes
zat te verorberen, wist helemaal van niks en had van niemand uit het publiek
klachten gehad. Er was enkele seconden wit beeld geweest en dat mocht niet! De
manager nam het minder zwaar op dan de direct leidinggevende en wilde met rust
gelaten worden hij wilde snel weer terug naar zijn tv programma en zijn nootjes.
Lumière wordt verbouwd
van een zaal met één bioscoop naar een gebouw met 5 zalen. Maar omdat de
inkomsten niet gemist kunnen worden gaan tijdens de verbouwing de voorstellingen
gewoon door. Zelfs als er een steiger omgevallen is, dwars door het witte doek, gaat de show gewoon door; zelfs het vele stof dat door de werkzaamheden de bios
in stuift mag geen belemmering zijn voor het doorgaan van het programma. Maar
eigenlijk kan het niet. Een kerel krijgt
een lichtspot op zijn kop als een rail met spotjes naar beneden komt zetten,
dat muisje had ongetwijfeld een langer en vervelender staartje gekregen als het
slachtoffer niet toevallig een familielid van Petra bleek te zijn. Met een in
allerijl gekocht bloemetje komt de man en de bios eigenlijk ook met de schrik vrij.
Kaskrakers draaien er
niet tijdens de verbouwing, waardoor het voor het personeel vrij rustig
is en de verveling
toeslaat. De kleine Duusjo wist dan wel
van alles te verzinnen om zijn personeel aan het werk te houden: van planten
water geven, tot bestek poetsen.
Inval operator Coen had
het aangelegd met Moniekie en vond zelfs tijd om zich op een stil moment even met het meiske
terug te trekken in de personeelsruimte terwijl het overige personeel de vele ramen
aan het lappen was. Petra die daar in de buurt met de ramen bezig was, kreeg de vraag van Coen om de muziek wat harder dan gewoonlijk
te zetten in het pand. Desalniettemin
hoorde Petra verdachte, doch wel bekende geluiden, uit de gezamelnlijke ruimte komen. Toen
Petra later een beet je brutaal en naïef aan Coen vroeg
wat hij had uitgespookt, hield hij zijn hand vlak onder Petra's neusje en zei:
'Wat ik gedaan heb?', zei Coen, nou, ruik maar aan mijn vingers!'
De dagen duurden erg lang
tijdens de verbouwing en de zwakke programmering.
Er was dus veel tijd voor
baldadigheid, dingen waar het personeel nooit op zou komen in topdruktes. Thea
was wat dat betreft een brutaal nest. Die spuugde met liefde in de koffie van de ouwe inval-lokatiechef Rick Amal,
hij had Petra lief aangekeken en gevraagd of ze een lekker bakkie voor hem wilde
halen. O, wat spuugde die Thea graag in dat bakkie. Die Rick was echt een ouwe vieze man, die werkelijk nog dacht dat hij met zijn geperkamenteerde voorkomen
nog in trek was bij de jonge dames.
Thea , had ook nog een
baantje bij Wienerwald,een redelijk sjieke eettent, die ook nog wel eens door
Duitse toeristen werd aangedaan, zij deinsde er niet voor terug haar mannelijke collega's over de biefstukken te laten zeiken alvorens ze de heerlijke gerechten bij de Duitse klanten op
tafel zette.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten